روستای زنوزق با وجود داشتن ویژگی روستاهای پلكانی مانند ماسوله، ابیانه و پالنگان در استان آذربایجان شرقی ناشناخته مانده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، روستای پلكانی زنوزق با چهار هزار نفر جمعیت در بین دامنه‌های كوهستانی شهرستان مرند واقع شده و بافتی متراكم دارد.

فضاهای موجود واحدهای مسكونی این روستا متناسب با نوع فعالیت‌های حرفه‌ای روستاییان شكل گرفته ‌است. كاربری‌های موجود در فضاهای مسكونی شامل اتاق، دهلیز، آشپزخانه، انبار، آغل، دالان، سرویس بهداشتی و حیاط می‌باشد. معابر روستا شیب زیادی دارند و در بعضی از مسیرها، معابر به صورت پلكانی بوده و عبور و مرور، صرفاً از طریق پله‌های میسر است. محله‌های سیدی، آقابابا، بدیر و كدلر اصلی‌ترین محله های روستا هستند.

در ساخت خانه‌های بافت قدیمی از مصالح بومی نظیر چوب، خشت، گل و سنگ استفاده شده است، اما در بافت جدید، از مصالح مقاوم آجر، سیمان و‌ آهن استفاده می‌شود.

باغات گسترده، انبوه درختان غیرمثمر در حاشیه رودخانه زنوز چای، تفرجگاه چشمه كلیستر و همچنین تفرجگاه حاشیه سد زنوزق از عمده‌ترین جاذبه‌های طبیعی و چشم‌اندازهای مورد علاقه دوستداران طبیعت و كوهنوردی این منطقه است. منظره خود روستا به تنهایی جاذبه‌ای كم‌نظیر است كه می‌تواند گردشگران را به سوی خود جذب كند.

گورستان قدیمی با سنگ نوشته‌های مربوط به قرن نهم هجری قمری، قلعه زنوزق و مسجد زنوزق از جالب‌ترین جاذبه‌های تاریخی این روستا به شمار می‌آیند.

با توجه به زمینه‌های فعالیت دامداری و تولید مواد اولیه پشمی، انواع صنایع دستی، همچون قالی‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و جوراب بافی در میان خانوارهای روستایی رایج است. پوشاك و لباس‌های محلی مشتمل بر پیراهن بلند گلدار، دامن چین‌دار و جلیقه مخصوص در میان زنان روستا رایج است.

كودكان روستا لباس محلی خاصی ندارند و از لباس‌های رایج عمومی استفاده می‌كنند. از غذاهای محلی این روستا می‌توان به كوفته، كباب و آبگوشت محلی اشاره كرد. روستای زنوزق، از طریق جاده ترانزیت مرند - جلفا و از شهر زنور قابل دسترسی است. این روستا با مختصات جغرافیایی 45 درجه و 49 دقیقه طول شرقی و 38 درجه و 45 دقیقه عرض شمالی، در فاصله 5/1 كیلومتری شهر زنوز قرار دارد.

 این روستا از شرق به روستای كردلر، از غرب به روستای درق و از جنوب غرب به شهر زنوز محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا 1880 متر است. آب و هوای روستا در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان، سرد و خشك است.

همجواری این روستا با شهر زنوز كه خود، بیش از 800 سال قدمت دارد می‌تواند معرف پیشینه تاریخی زنوزق نیز باشد. از دیگر سو، مشتركات فرهنگ عمومی مردم شهر زنوز و این روستا، می‌تواند شاخص‌های وابستگی تاریخی این دو مكان را پررنگ‌تر سازد. مردم روستای زنوزق به زبان آذری سخن می‌گویند.

دین رسمی آن‌ها اسلام و پیرو مذهب شیعه جعفری می‌باشند. مشاغل عمده مردم روستای زنوزق زراعت، باغداری و دامپروری است.

آب زراعی باغات از رودخانه زنوز چای و چشمه كلیستر تأمین می‌شود. عمده‌ترین محصول باغی روستا سیب است كه اشتهار منطقه‌ای دارد، ولی زردآلو و گردو نیز در ان روستا به عمل می‌آید. جو و یونجه محصولات اصلی زراعی روستا هستند.

مراتع سرسبز روستا زمینه مناسبی برای پرورش دام و طیور فراهم كرده است. تولیدات دامی و فرآورده‌های متنوع لبنی از محصولات عمده روستا محسوب می‌شود./س


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.