تشكيل کمیته نسخ خطی منطقه خاورمیانه با محوریت ایران

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در دیدار با معاونان، مشاوران، مدیران کل و کارکنان سازمان که دوشنبه 14 فروردین در سالن همایش های سازمان برگزار شد، از دو مصوبه جدید کمیته فرهنگ و تمدن شورای انقلاب فرهنگی در حوزه مالکیت معنوی و محوریت ایران در منطقه خاورمیانه در حوزه سند خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ج.ا.ا.، دکتر اسحاق صلاحی با تبریک سال جدید شمسی و تشکر از زحمات همه همکاران سازمان در سال گذشته گفت: امیدوارم با تعمق بیشتر در تحولات فروردین شمسی معرفت دینی خود را به فروردین بیشتر کنیم و اثرات آن در زندگی جاری و ساری شود.

وی ادامه داد: با توجه به مناسب بودن بستر و شرایط، به طور قطع در سال جدید گام های بلندتر و مهم تری در راستای اهداف سازمان و نظام برداشته می شود و دستاوردهای خوبی در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در لحظات اولیه سال جدید شمسی گفت: جهاد اقتصادی مقدمه ای برای حمایت از تولید ملی و سرمایه گذاری داخلی بود و اگر هر کدام از ما امکانات و وسایل مورد نیاز خود را از تولیدات داخل فراهم کنیم، وسیله اشتغال بسیاری از جوانان جویای کار را ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که کار بزرگ نیازمند همت والا و صعه صدر است، گفت: افرادی که ندای خودباوری و رشد را برای خود و جامعه سر می دهند، می توانند در تحقق اهداف نظام موثر و مفید باشند.

دکتر صلاحی از تدوین برنامه استراتژی در سازمان به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های انجام شده در سال 1390 یاد کرد و گفت: ایجاد تفکر استراتژی در سازمان بسیار مهم تر از تدوین استراتژی سازمان بود و با ورود این تفکر به بدنه اصلی و لایه های مختلف سازمان ، می توان برنامه را اجرا و به نتیجه رساند.

وی راه اندازی وب سایت جدید، سایت مرجع مجازی، نرم افزار کتابشناسی با قابلیت نصب بر روی موبایل را از دیگر برنامه های اجرا شده مهم سازمان در سال گذشته دانست و افزود: اگر چه در این زمینه ها کارهای خوبی صورت گرفته است، باید شرایطی فراهم شود که آن چه متناسب با شان سازمان است ، اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود اتمام اسکن کلیه کتاب های خطی سازمان را در 5 ماه آینده نوید داد و گفت: با خرید 10 اسکنر که از تولیدات شرکت های داخلی است، قرار است حداکثر تا 5 ماه آینده کلیه کتاب های خطی اسکن شود و تصاویر آن در سایت سازمان در اختیار محققان قرار گیرد، هم چنین اولویت بعدی ما در تهیه تصویر از منابع، کتاب های چاپ سنگی و چاپ معمولی برای قرار گرفتن در تالار دیجیتال است.

دکتر صلاحی به ماموریت های سازمان به کشورهای خارجی نیز اشاره کرد و افزود: در سفر به تونس، تانزانیا، گرجستان، افغانستان و هندوستان همواره مشترکات فرهنگی، زبانی، تاریخی و تمدنی مد نظر بوده است و برای سال جاری نیز همین سیاست دنبال می شود.
وی از فعالیت بسیار خوب مجموعه مهتاب در سال 1390 نیز یاد کرد و گفت: با همکاری مجموعه مجمع هماهنگي مراكز تاريخ پژوهي و بانكهاي اسنادي که تشکیل شده از 12 نهاد اسنادی است، همایش پنجاهمین سالگرد قیام حضرت امام خمینی (ره) را برگزار خواهیم کرد و پی گیر همایشی در سطح بین المللی نیز در این زمینه هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به افزایش بودجه سال جاری سازمان گفت: امیدواریم با تزریق منابع جدید مالی بتوانیم بخش مهمی از اسناد و منابع خطی مورد نیاز سازمان را خریداری کنیم.

وی با اعلام این که فهرست نسخ خطی موجود در سازمان در 8 جلد در حال تدوین است، گفت: فهرست نسخ خطی موجود در کشور نیز به صورت تفصیلی در 40 جلد در حال انجام است که مرجعی قابل استناد برای نسخ خطی است و در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حدود 10 جلد آن رونمایی می شود.

دکتر صلاحی با اشاره به عضویت سازمان در کمیسیون فرهنگی دولت، فاوا و کمیته فرهنگ و تمدن شورای انقلاب فرهنگی گفت: باید با حضور در مراکز مهم تصمیم گیری فرهنگی کشور، نقش بیشتری برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان یک مرکز مهم فرهنگی به دست آوریم .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت دو اثر "نقشه های تاریخی وزارت خارجه" و "ذخیره خوارزمشاهی" در حافظه جهانی یونسکو گفت: سعی داریم با ثبت آثار مشترکی که در کشورهای همسایه داریم، تعداد آثار ثبت شده در حافظه جهانی یونسکو را افزایش دهیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه هنر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمع آوری صرف نیست و تنها بخشی از وظایف سازمان است، گفت: ساماندهی اطلاعات، اشاعه و اطلاع رسانی آن از مهم ترین و اثر بخش ترین وظایف سازمان است که می تواند درتولید علم و ساختن فرهنگ و تمدن کمک زیادی کند.

وی به برخی آمار و ارقام هایی که در حوزه دیجیتال برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی بدست آمده است نیز اشاره کرد و گفت: تا قبل از اسفند 1390، 20 هزار شیء دیجیتالی در وب سایت سازمان موجود بود که تا پایان هفته دوم اسفند 40 هزار شیء دیجیتالی به آن افزوده شد و در اختیار پژوهشگران قرار گرفت، در حوزه سند نیز ، 25 فهرست میلیون برگ سند در وب سایت سازمان وجود داشت که در اسفند ماه سال گذشته، فهرست 65 میلیون برگ سند به آن اضافه شد و این روند افزایشی ادامه خواهد داشت.

دکتر صلاحی با اشاره به وظیفه نظارتی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه سند و کتاب افزود: در بحث استانداردسازی فعالیت های اسنادی و کتابخانه ای فعالیت های خوبی صورت گرفته است و امیدواریم که بتوانیم نظارت بهتری در این راستا در سطح ملی انجام دهیم.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی راه اندازی تالار دیجیتال را وسیله ای برای از بین بردن محدودیت های دسترسی مراجعان به منابع دانست و افزود: با راه اندازی تالار دیجیتال، فیزیک کتاب از گردونه تالار ها خارج می شود و کتاب ها و منابع بدون محدودیت در اختیار مراجعان قرار می گیرد.

دکتر صلاحی در بخشی از سخنان خود در حوزه داخل سازمانی با اشاره به اعتقاد سازمان به دورکاری گفت: خروجی کار برای دورکاران سازمان حدود 4/1برابر کارکنان مستقر در سازمان است و به طور جدی در سازمان پی گیری می شود.

وی در پایان با اشاره به برگزاری همایش 19 اردیبهشت در روز ملی اسناد و میراث مکتوب گفت: 19 اردیبهشت روز ملی اسناد و میراث مکتوب است و به همین مناسبت معاونت اسناد با مشارکت معاونت کتابخانه همایش و نمایشگاهی را در سطح ملی برگزار می کند.

وی هم چنین اشاره داشت: همایش مبانی نظری و فلسفی علم کتابداری و اطلاع رسانی نیز از همایش های مهم سال جاری توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که باید با جدیت تمام در این زمینه فعالیت شود./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.