کارگاه حکمت "هنر شرق" توسط دکتر حسن بلخاری و به همت معاونت پژوهشی خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در یادداشت معاونت پژوهشی این مرکز برای معرفی این کارگاه آمده است :حکمت هنر شرق، به هنرمند توصیه می کند دیدن تنها کافی نیست، او می بایست به درون شی مورد نظر رفته و از درون حیاتش را حس و تجربه کند، فقط در این صورت است که معنا به ظهور می رسد و یا به یک تعبیر خود را آشکار می کند.

از دیدگاه هایدگر این صفت متمایز هنر شرقی چنین روایت می شود که مقصود این هنر گزارش وضع طبیعت نیست بلکه شکلی از تمرکز است تا تامل را تسهیل سازد.هدف این تامل نیز رسیدن به نوعی آزادی است، آزادی از همه اشکال محدودیت.

و البته این آزادی خود مقدمه رویت امر دگرگون از موجودات مشهود است که از دیدگاه هیساماتسو چنین تعبیر می شود: در ذن زیبایی اثر هنری در این واقعیت نهفته است که آن امر تقریبا بی شکل در تصویر به حضور در می آید، بدون حضور این امر بی شکل در امر دارای شکل، اثر هنری ذن ناممکن است.

هدف این دوره های آموزشی بازخوانی آثاری هنری است که تجلی و تبلور حکمت رازآمیز شرق اند.حکایتی که در دور نخست به تبیین نسبت مکتب نظری (دارشانا) یوگا با هنر در حکمت هند پرداخته و سپس به چَن در چین و ذن در ژاپن می پردازد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار