بررسی اندیشه اندیشمندان و محققان یکی از تفاوت های اصلی این نگرش نسبت به همایش های گذشته است.

به گزارش خبرنگار صنفي، آموزشي باشگاه خبرنگاران؛ حمیدرضا آیت اللهی، رئیس پژوهشکده علوم انسانی صبح امروز در دومین کنگره علوم انسانی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد طی سخنرانی گفت: مدت 15 سال است که اساتید دلسوز دانشگاه آثار و متون و کتبی که در زمینه علوم انسانی تألیف می شود را مورد بررسی قرار داده اند چنانچه در طول این 15 سال 12 گروه مختلف علوم انسانی با یکدیگر مشورت و موضوعات مختلف علوم انسانی را با یکدیگر مشورت و موضوعات مختلف علوم انسانی را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

وی افزود: این 12 گروه از اساتید از گرایش های مختلف علوم انسانی هستند که مسائل علوم انسانی را در این چند سال اخیر به طور جدی مورد تحلیل قرار می دهند.

آیت اللهی تصریح کرد: آنچه که امروزه در زمینه علوم انسانی مهم مي باشد اين است که در علوم انسانی اندیشمندان برجسته ای در کشور وجود دارند و هم اکنون باید اندیشه این اندیشمندان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد که امیدواریم در این موضوع به نتایج مثبت برسیم.

*قدرت مدیریت پژوهشی در کشور وجود ندارد

آیت اللهی با بیان این مطلب که بیانیه این کنگره چیزی جز اندیشه این اندیشمندان نیست افزود: این کنگره با اولین کنگره علوم انسانی و سایر همایش ها و کنگره ها تفاوت زیادی دارد چراکه بیانیه این کنگره همین اندیشه اندیشمندان است که البته باید به کار گرفته شود.

وی افزود: تعامل بین اندیشه اندیشمندان و محققان اجرای این اندیشه ها باید یک تعامل دوجانبه که یک بستر مناسب را برای پیشرفت فکری ایجاد کند باشد.

آیت اللهی تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت های مختلف علمی در زمینه هایی از جمله نانو تکنولوژی و پزشکی وجود دارد و تنها علوم انسانی است که باید بتواند موقعیت خود را مطرح کند.

وی به یکی از مشکلات علوم انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در زمینه علوم انسانی این است که متأسفانه کسانی که بتوانند نیازها را برطرف کنند و قدرت مدیریت داشته باشند در کشور وجود ندارند.

*علوم انسانی یک علوم خاموش است

آیت الهی در ادامه گفت: آنچه در کشور مهم است این است که در کشور این مدیریت ها بین اعضای اجرایی باید تأثیرگذار باشد تا مدیریت پژوهش صورت گیرد.

وی افزود: برای مدیریت در علوم انسانی باید راهکارهای مناسبی در نظر بگیریم و البته در این زمینه باید کسانی باشند که راهبری این راهکارها را بدانند و هم اکنون متأسفانه راهبری این راهکار ها در کشور به دست کسانی است که در رشته های علوم انسانی نیستند.

آیت اللهی تصریح کرد: علوم انسانی یک علوم خاموش است و این توقع به جایی نیست که انتظار تبدیل علم به ثروت در رشته های علوم انسانی نیز وجود داشته باشد چراکه علوم انسانی و نتایج آن با سایر علوم کاملاً متفاوت است و علوم انسانی در دراز مدت نتیجه می دهد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در علوم انسانی وجود دارد این است كه شبکه اطلاعاتی بین پروژه های علوم انسانی کشور وجود ندارد و این امر می طلبد که پژوهشگران در سراسر کشور با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

آیت اللهی تصریح کرد: باید ویژگی های خاص ایرانی اسلامی در یک پژوهش اجرا شود که متأسفانه در این زمینه نیز در کشور مشکل وجود دارد و در پژوهش های ما باید به مدیریت پژوهش دقت بیشتری داشته باشیم./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار