مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: تمام شهرداران گیلان اخطاریه زیست‌محیطی را دریافت کرده‌اند و شش شهردار آستانه‌اشرفیه، بندر کیاشهر، رودبار، صومعه‌سرا، آستارا و رودسر به دلیل عدم مدیریت پسماند زباله به دادگاه معرفی شدند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، امیر عبدوس جمع خبرنگاران به مناسبت هفته هوای پاک اظهار داشت: از ابتدای مهر تاکنون شهردارانی که نسبت به زباله‌های شهر خود بی‌توجهی نشان داده‌‌اند و اقدامی برای مدیریت پسماند صورت نداده‌اند به دادگاه معرفی شدند.
وی با بیان اینکه تمام شهرداران گیلان اخطار زیست‌محیطی را دریافت کرده‌اند، افزود: هر شهرداری که برای مدیریت شیرابه زباله در مکان‌های دفن پسماند اقدام موثری انجام ندهد به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.
این مسئول، خاطرنشان کرد: شهرداران موظف هستند با اختیاراتی که دارند و وجوهی که به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود مدیریت پسماند را در اولویت کار خود قرار دهند اما شهرداری‌ها تنها جمع‌آوری زباله را انجام می‌دهند و هیچ مدیریتی نسبت به آن ندارند.
وی با تاکید بر اینکه مسئله سلامت مردم، محیط، آب‌های آشامیدنی و زیرزمینی بسیار اهمیت دارد، افزود: در این زمینه هیچ کوتاهی قابل گذشت نیست.
عبدوس با اشاره به اینکه تمام شهرداران گیلان در معرض اتهام هستند، ابراز داشت: در مدت مذکور شش شهردار آستانه‌اشرفیه، بندر کیاشهر، رودبار، صومعه‌سرا، آستارا و رودسر به دلیل اینکه مدیریت دفن زباله و پسماند را انجام نداده‌‌اند به دادگاه معرفی شدند و این روند همچنان ادامه دارد.
وی یکی از بدترین نقاط محل دفن زباله را در رودسر ذکر کرد و اذعان داشت: پیگیری جدی برای کمپوست رودسر در حال انجام است و تلاش می‌شود کارخانه کمپوست در دهه فجر امسال راه‌اندازی شود که می‌تواند زباله‌های شرق گیلان را زیرپوشش بگیرد.
مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: طبق قانون پسماند هر دستگاهی مسئول مدیریت پسماندی است که خودش تولید می‌کند و شهرداری نیز مسئول پسماند شهر است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت دهیاران روستاها نیز در بحث مدیریت پسماند خوب نیست، خاطرنشان کرد: دهیاران روستاها به عنوان ناظران بر اجرای قانون مدیریت پسماند هستند و تاکنون تذکرهایی داده شده و اگر اقدام نکنند از طریق دستگاه قضایی عمل می‌شود.
عبدوس وضعیت زباله رودبار را نیز ناهنجار خواند و بیان داشت: زباله رودبار در حاشیه رودخانه سفیدرود تخلیه می‌شود و مسافرانی که وارد استان می‌شوند این بی‌انضباطی را مشاهده می‌کنند ضمن اینکه آب این رودخانه نیز مورد مصرف مردم استان است.
وی افزود: در طرح جامع مدیریت پسماند استانداری، گیلان به هشت ناحیه برای مدیریت پسماند تقسیم شده که از طرف محیط زیست پنج ناحیه از جمله رودبار، لوشان و منجیل برای این منظور مورد قبول واقع شده است.
مدیر کل محیط زیست گیلان ابراز داشت: شهردار رودبار به دنبال پیگیری موضوع مدیریت پسماند در این ناحیه نرفت و به همین دلیل به دستگاه قضایی معرفی شد.
وی برخورد قضایی را یکی از موارد مهم محیط زیست نامید و یادآور شد: برخورد قضایی با متخلفان زیست‌محیطی ادامه می‌یابد.
عبدوس با بیان اینکه در گیلان 31 مرکز دفن زباله وجود دارد، تصریح کرد: دهیاری‌ها در این زمینه بی‌انضباطی می‌کنند در حالی که آنها نیز طبق قانون پسماند، مدیریت زباله‌ها را به عهده دارند ولی زباله‌ها را به مرکز دفن نمی‌برند و در حاشیه روستاها تخلیه می‌کنند.
وی اذعان داشت: تاکنون سه دهیار بخش سنگر رشت و رودبار به دادگاه معرفی شدند و باز هم اگر چنین مسئله‌ای مشاهده شود به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.