عضو ارشد حزب اعتماد ملي، با اشاره به حساسيت عملکرد شوراي نگهبان در آستانه انتخابات مجلس نهم گفت: با استناد به عملکرد شوراي نگهبان در ادوار گذشته که جناحي نبوده است ، در اين دوره هم اين نهاد سياسي و جناحي عمل نخواهد کرد.

محمدباقر ذاکري در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به حساسيت نقش شوراي نگهبان در آستانه انتخابات گفت: اين نهاد که از دوازده عضو متشکل از 6 فقيه با حکم رهبري و 6 حقوقدان با تائيد مجلس تشکيل شده است، در همه ادوار طبق وظيفه ذاتي خود که قانون مشخص کرده، عمل نموده است و هرگز عملکرد آن به صورت جناحي يا سياسي نبوده است.

عضو ارشد حزب اعتماد ملي با بيان اينکه رد يا تأئيد صلاحيت همه نامزدهايي که جهت شرکت در انتخابات ثبت نام مي کنند، از وظايف ذاتي اين نهاد است، گفت:‌ يکي از مهمترين نتايج وظايف شوراي نگهبان جلوگيري از ايجاد مجلس هاي دولت ساخته است.

وي افزود: نظارت شوراي نگهبان باعث مي شود که مجلس با رأي مردم تشکيل شده و هر دولتي فارغ از هر سليقه سياسي با امکانات و قدرتي که در دست دارد نتواند در آن دخل و تصرف کند؛ چرا که معمولا دولت ها تمايل دارند مجلس طبق خواسته خودشان تشکيل شود.

ذاکري،‌ با بيان اينکه شوراي نگهبان جناحي عمل نمي کند، گفت:‌ شوراي نگهبان طبق تشخيص خودش و بر اساس آنچه در قانون به عنوان وظيفه به او محول شده است، عمل مي کند و با وجود فقهايي که در اين نهاد است، هرگز جناحي عمل نکرده و دليل هم ندارد که جناحي عمل کند.

وی افزود: شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی بر اساس تشخیص خود و پرونده هايی که از زيرمجموعه هایش دریافت می کند، تصمیم می گیرد.

وی همچنین با اشاره به عملکرد شوراي نگهبان در آستانه انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، گفت: با استناد به عملکرد شوراي نگهبان در ادوار گذشته که جناحي نبوده، در اين دوره هم عملکرد اين نهاد سياسي و جناحي نخواهد بود./ن
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار