مديرعامل شركت ملي نفت ايران با تاكيد بر اينكه فروش نفت دچار مشكل نشده و تاكنون ارزان فروشي هم نداشته ايم تصريح كرد: در حال حاضر تقاضاي فروش نفت بسيار زياد است .

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران احمد قلعه باني در نشست خبري با خبرنگاران با اشاره به قراردادهاي نفتي با پيمانكاران داخلي اظهار گفت: ارزيابي از اين شركت ها نشان مي دهد كه  امضاي قراردادهاي جديد مشكلي پيش نخواهد آورد.
وي با اشاره به ميدان آرش خاطرنشان كرد: اين ميدان يك ميدان مشترك نفتي با عربستان و كويت است و فعلا ما هيچ برداشتي از اين ميدان نداريم و در آينده اي نزديك با اتمام طرح هاي توسعه اي برداشت از اين ميدان آغاز مي شود.
معاون وزير نفت با بيان اينكه در سال جديد ميزان توليد نفت 20 هزار شبكه در روز كاهش داشته اعلام كرد: در اهداف برنامه 5 ساله در سال اول براي افزايش توليد بايد 125 ميليون متر مكعب گاز تزريق مي شد كه تاكنون 95 ميليون مترمكعب در مدت 9 ماه تزريق شده است.
قلعه باني با اشاره به ميدان گازي كيش افزود: اين ميدان از دستور كار خارج نمي شود و فاز 1 آن در حال اجرا است درباره فاز 2 و 3 با يك شركت در حال مذاكره هستيم.
اين مقام مسئول با تاكيد بر اينكه ميادين مستقلي كه در گذشته برنامه ريزي شده اند ادامه فعاليت خواهند داشت اضافه كرد: در توسعه ميادين مستقل جديد با توجه به اولويت ميادين مشترك توسعه آنها در صورت تمايل فعاليت بخش خصوصي در آنها اجرايي خواهد شد.
وي با اشاره به بودجه مورد نياز در اهداف برنامه 5 ساله گفت:تا پايان سال بيش از 18 ميليارد دلار مورد نياز در سال 90 محقق نخواهد شد اميدواريم براساس ساختار بودجه سال 91 اعتبار مورد نياز پروژه هايي براي اهداف برنامه پنجم تحقق يابد.
قلعه باني از دريافت پول فروش نفت به هند خبر داد و افزود:‌ هند بدهي گذشته خود را پرداخت كرده است و بدهي هاي جاري هم در حال وصول است.
معاون وزير نفت با اشاره به پروژه هاي دريافت پيمانكاران چيني خاطرنشان كرد: در آخرين بازديدهاي به عمل آمده از اين پروژه ها در ميدان آزادگان شمالي اين پيمانكاران كاملا فعال هستند ولي در فاز 11 پارس جنوبي و آزادگان جنوبي با تاخير همراه هستند كه تذكرات لازم داده شده و در صورت ادامه اين روند برخورد قطعي تري خواهد شد.
وي ايران را بزرگترين دارنده ذخاير نفت و گاز دانست و تاكيد كرد: دنيا نمي تواند طولاني مدت  از مزاياي انرژي ايران بي بهره باشد و تاكنون در تمامي قراردادها سعي شده برخورد مناسبي با مشتريان صورت گيرد.
وي با تاكيد بر افزايش ميزان توليد و اجراي برنامه هاي توسعه اي بخش هاي بالا دست نفت خاطرنشان كرد:‌ در آينده اكتشاف، استخراج و فرآورش نفت و گاز با استفاده از تكنولوژي هاي جديد صورت خواهد گرفت و تاكنون مجموعه وزارت نفت ضعف نفت را بدون هيچ وابستگي اداره كرده است.
به گفته اين مقام مسئول توسعه بخش خصوصي، خصوصي سازي و ساختارسازي از اولويت هاي وزارت نفت است.
معاون وزير نفت با اشاره به توسعه ميدان هاي ايران و عراق ادامه داد:‌ تمام ميادين مشترك با كشور عراق جز اولويت هاي برنامه است و در آينده اي نزديك براي توسعه اين ميدان ها قراردادهاي لازم انعقاد خواهد شد.
وي پايدار شدن نرخ ارز كشور را خواستار شد و گفت:‌ اين نوسانات نرخ ارز به سود صادركنندگان است اما در خريد كالاي ضروري نفت موجب بالا رفتن هزينه هاي توليد مي شود.
مديرعامل شركت ملي نفت استفاده از روش هاي ذخاير بانك مركزي بيع متقابل، فاينانس، انرژي فان، اوراق مشاركت ارزي و ريالي ضروري است.
معاون وزير نفت در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص موازي بودن شركت ملي نفت و شركت ملي گاز در صنعت گاز تصريح كرد:‌ اين 2 ساختار موازي هم و با تفكيك از هم به فعاليت خود ادامه مي دهند و هيچ گونه مشكلي در زمينه توليد گاز كه بر عهده شركت ملي نفت و انتقال گاز كه برعهده شركت ملي گاز است ندارد.
وي در پايان از فضاي رسانه اي كشور خواستار شد به دنبال انعكاس نكات مثبت و توانمندي هاي كاركنان وزارت نفت باشيد و از اقدامات اين وزارتخانه براي توسعه صنعت نفت كشور حمايت كنيد./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار