دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : انفورماتیک پزشکی کشور به سرعت در حال پیشرفت است و ایران می تواند فاصله پنجاه ساله خود را با کشورهای توسعه یافته به سرعت جبران کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛دکتر حمید مقدسی،دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: انفورماتیک پزشکی رشته علمی محسوب می شود که هدف از آن تولید سیستم اطلاعات مکانیزه در حوزه سلامت کشور است . طراحی ، تولید نرم افزار و ایجاد پایگاه داده های سلامت از جمله زمینه های فعالیت متخصصان این رشته است .

وی یادآور شد :هدف نهایی صاحبان این حرفه ایجاد شبکه ملی اطلاعات سلامت است و این رشته تلفیق سه رشته علمی کامپیوتر ، مدیریت اطلاعات و پزشکی است .

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد : نبود رشته انفورماتیک پزشکی در سالهای گذشته موجب بروز مشکلاتی در حوزه بهداشت و سلامت شد و به دلیل نبود آن تاکنون سیستم اطلاعاتی مکانیزه و به هم پیوسته شبکه محور در کشور شکل نگرفته است .

مقدسی یادآور شد : ایجاد سیستم شبکه ملی سلامت در کشور بسیار ضروری است و منظور از این سیستم تشکیل مجموعه به هم پیوسته از پایگاه داده های تمام ارگان ها و وزارتخانه ها است که این نهادها در ارتباط با سلامت مردم فعالیت می کنند .

وی افزود: سیستم های اطلاعاتی مکانیزه نقش پشتیبانی در تصمیمات بهداشتی ایفا می کنند و براین اساس اطلاعات بهداشتی و درمانی مردم در یک شبکه منسجم کشوری جمع آوری و در قالب پرونده الکترونیک بهداشتی افراد ذخیره می شود و بدین ترتیب این پرونده پزشکی درهر زمان و هر منطقه جغرافیایی قابل دسترسی است .

وی گفت : براین اساس تمامی اطلاعات مربوط به سلامتی افراد از بدو تولد تا هنگام مرگ در شبکه ای جامع ذخیره خواهد شد .

مقدسی خاطرنشان کرد : ایجاد این شبکه ملی با همکاری تمامی وزارتخانه ها ، ارگان ها و سازمان هایی را در سلامتی مردم دخیل هستند ، میسر است/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.