کشور سوریه کجاست، نام پایتخت آن چیست، جمعیت آن چقدر است، رئیس جمهور این کشور چه کسی است؟

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، سوریه کشوری در جنوب غرب آسیا در سواحل شرقی دریای مدیترانه است، این کشور از شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن همسایه‌ است.

این کشور بین عرض ۳۲ و ۳۷ درجه شمالی و طول ۳۵ و ۴۲ درجه شرقی قرار دارد که این امر در طول تاریخ، جایگاهی استراتژیک به این کشور بخشیده‌ زیرا باعث قرار گرفتن آن در نقطه اتصال سه قاره آسیا، آفریقا و در میان اروپای صنعتی و خاورمیانه نفت خیز شده است.

حدود ۷۴٪ جمعیت سوریه را مسلمانان سنی، ۱۳٪ علوی، شیعه دوازده‌امامی و اسماعیلی، ۱۰٪ مسیحی و ۳٪ دروزی تشکیل می‌دهند.

اعراب حدود ۹۰٪ جمعیت سوریه را که شامل یک میلیون آوارهٔ عراقی و پانصد هزار فلسطینی و کردها ۹٪ جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.


*پایتخت سوریه

دمشق پایتخت سوریه‌است و این شهر را دروازه تاریخ می‌نامند و معروف است که این شهر که از کهن‌ترین شهرهای جهان می‌باشد، از ۸ تا ۱۰ هزار سال قبل از میلاد پیوسته محل سکونت انسان بوده‌و به این دلیل آن را اولین پایتخت دنیا می‌ دانند، این شهربزرگترین شهر این کشور است.

*اقتصاد سوریه

طبیعت متنوع سوریه، با دارا بودن کوه‌ها، دره‌ها، بیابان‌ها، رودخانه ودسترسی به آب‌های آزاد تأثیر شگرفی بر صنایع وکشاورزی این کشور گذاشته است.

اقتصاد سوریه بر سه پایه صنایع، کشاورزی و تجارت بنا شده‌ولازم است که صنعت نفت وگاز و همچنین صنعت گردشگری را نیز ازیاد نبریم.

*تقسیمات کشوری

کشور سوریه دارای ۱۴ استان است و پایتخت این کشور خود نیز یک استان  به شمار می‌آید.
حلب، دمشق، دوما، حمص، لاذقیه، حماه، طرطوس، رقه، دیرالزور، سویدا، حسکه، درعا، ادلب، قنیطره،که دمشق به عنوان پایتخت سوریه دارای سه میلیون و 140هزار نفر جمعیت است .

*حکومت

نظام حکومتی این کشور جمهوری و رئیس جمهور این کشور بشار اسد است.

بشار اسد در سال ۱۹۶۵ در شهر دمشق متولد شد و در سال ۱۹۸۸ در رشته پزشکی از دانشگاه دمشق فارغ‌التحصیل و در بیمارستان نظامی مشغول به کار شد.

وی سپس در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت و در سال ۱۹۹۴ موفق به اخذ مدرک تخصصی چشم پزشکی شد.

بشار اسد علاوه بر زبان عربی،‌ به زبان‌های انگلیسی، ‌فرانسه و اسپانیایی تسلط دارد، همسر وی،‌ اسماء نام دارد و دارای سه فرزند است.

وی پس از به قدرت رسیدن، ‌سعی کرد تا اقتصاد بسته سوسیالیستی سوریه که در زمان پدرش، حافظ اسد ساخته شده بود را به یک اقتصاد باز و غیر سوسیالیستی تغییر دهد./پ2

 


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار