تبریز/

شبکه برق روستای تاریخی صخره‌ای کندوان زمینی می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: در راستای ایجاد زمینه‌های لازم برای ثبت جهانی روستای کندوان، شبکه برق هوایی این روستا به زمینی تغییر می‌یابد.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبريز، برقی‌مقدم افزود : برای ثبت روستا کندوان در فهرست میراث جهانی، جلوه‌های غیرطبیعی آن باید حذف می‌شد که با انجام این پروژه، تیرهای برق به‌ عنوان یکی از این جلوه‌ها حذف می‌شود و پس از تهیه چراغ‌های ویژه مطابق با بافت سنتی کندوان توسط میراث فرهنگی، تمام تیرهای موجود جمع‌آوری خواهد شد.

وی میزان هزینه این طرح را با احتساب اعتبارات استانی 2 هزار و 700 میلیون ریال عنوان و اضافه کرد: از این میزان مبلغ حدود  2 هزار و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و مبلغ 200 میلیون ریال از اعتبارات داخلی شرکت تامین شده است.

وی همچنین از احداث شبکه 20 کیلوولت و فشار ضعیف در محل جدیدالاحداث سرریز جمعیتی روستای کندوان خبر داد و تصریح کرد: 350 متر شبکه 20 کیلو ولت هوایی و یک دستگاه پست هوایی برای نیرورسانی این محل احداث شده که به همراه 2 هزار و 600 متر شبکه فشار ضعیف هوایی و 350 متر شبکه فشار ضعیف زمینی، انرژی برق مورد نیاز این محل را تامین خواهند کرد.

وی از صرف اعتباری بالغ بر یک هزار و 200 میلیون ریال برای انجام این پروژه خبر داد و تصریح کرد: 44 اصله تیر 9 متری و یک اصله تیر 12 متری به همراه چراغ‌های روشنایی معابر مورد نیاز برای تسریع در ثبت جهانی روستای کندوان، در این محل نصب شده تا امکان اسکان سریع در آن را فراهم آورد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز خاطرنشان کرد: برای بهسازی شبکه برق روستای تاریخی کندوان 10 دستگاه تابلوی روشنایی معابر،10 دستگاه تابلوی توزیع برق،70 دستگاه جعبه انشعاب،3 هزار و 20 متر کابل کشی زمینی، بیش از 2 هزار و 300 متر کابل روشنایی معابر و 3 هزار متر کابل سرویس مشترکین نصب و احداث شده است.

روستای تاریخی کندوان در 50 کیلومتری جنوب‌غربی تبریز؛ یکی از روستاهای دهستان سهند است که در 18 کیلومتری جنوب اسکو، در دامنه سرسبز سلطان‌داغی واقع شده است.

این روستا طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1375، 137 خانوار و 750 نفر جمعیت دارد که به کار کشاورزی و دامداری و صنایع دستی اشتغال دارند. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده‌های مخروطی و هرمی‌شکل صخره‌ای است. روستاییان کندوان داخل این توده‌ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار و کارگاه ایجاد کرده‌اند.

این روستا در شمال‌غرب ایران واقع در ارتفاعات کوه سهند با قدمتی 700 ساله یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی و شگفتی‌های ایران به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند، در حال حاضر کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

کتاب «کندوان» سومین روستای صخره‌ای جهان منتشر شده که به چگونگی تشکیل منازل صخره‌ای و کران‌های کله‌قندی این روستای شگفت‌انگیز اشاره شد و بیان گردید که در دنیا روستای صخره‌ای وجود دارد که اولین آن روستای «گورمه» ترکیه دومی داکوتای آمریکا و سومی نیز «کندوان» ایران است با این تفاوت که دو روستای صخره‌ای در ترکیه و آمریکا خالی از سکنه هستند ولی در «کندوان» زندگی جریان دارد و از این بابت کندوان اولین روستای صخره‌ای زنده جهان محسوب می‌شود.

بافت قدیمی‌ترین روستای کندوان که یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین روستاهای تاریخی کشور و تنها روستای زنده صخره‌ای محسوب می‌شود، هم‌اکنون با ساخت و سازهای جدید در این روستا که متفاوت با بافت گذشته است با تهدیدی جدی روبه‌رو شده است.

وجود آب معدنی، خانه‌های منحصربه‌فرد، دره‌های سرسبز و خرم، آب و هوای مطبوع و لبنیات و عسل مرغوب کوهستان، سبب جذب تعداد کثیری مسافر از نقاط دور و نزدیک به این روستا به خصوص در فصول مساعد سال می‌شود.

این روستا به سبب ویژگی معماری صخره‌ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. توده‌ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی، به وسیله باد، برف و باران در طی هزاران سال متمادی شکل گرفته و به این فرم درآمده است، کران‌ها در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها گرم است.

در کندوان؛ شکل خارق‌العاده و چشمگیر و خاص طبیعت است که انسان را به سوی خود کشید، به خصوص انسانی را که سرگردان گشته و برای دفاع از زندگی خود در جستجوی پناهگاه امنی است، در این مورد احتمالا حمله مغولان سبب شد که مردم روستاهای اطراف و به خصوص «حیله ور» از موقعیت طبیعی کران‌ها استفاده نموده به تدریج درون کران‌ها را خالی کرده و در آنها مستقر شوند.

بدین ترتیب هم خود را از نظر مقابله با بیگانگان در امان دیدند هم سکونت در کران‌ها را در تابستان و زمستان برای مقابله با سرما و گرما کاملاً مطبوع یافتند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.