رييس گمرک کشور با بیان اینکه طي 9 ماه گذشته 44 ميليارد دلار واردات و 32 ميليارد صادرات غيرنفتي داشته ایم، گفت:در یکسال گذشته با 150 کشور در دنيا مراوده اقتصادی داشته ايم، که این موضوع نشان دهنده بی اثری تحریم ها برحجم و مقدار صادرات و وادرات کشور است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران؛معمارنژاد در جمع طرفداران حزب موتلفه اسلامي با اشاره به سال جهاد اقتصادي اظهار داشت:‌ جهاد اقتصادي علاوه بر اينکه يک مفهوم ايدئولوژيک است بلکه تلاش همگاني و انجام تکليف توسط هر شهروند است. اولين کاري که در جهاد اقتصادي بايد انجام، رصد شاخص ها است،‌همانطور که در جهاد ديده باني داريم در جهاد اقتصادي نيز بايد شاخص اي اقتصادي را رصد کنيم.

وي افزود: دشمن به دليل اينکه از طريق مسائل نظامي و سياسي نتوانسته کاري را بر عليه ملت ايران انجام دهد آخرين کارهاي خود را در زمينه اقتصادي و تحريم ها در حال پيگيري است.

رييس گمرک کشور تاکيد کرد: در جهاد اقتصادي بايد نقشه راه داشته باشيم. مقام معظم رهبري بسيار هوشمندانه امسال را به نام جهاد اقتصادي نامگذاري کردند و همه بايد در اين راه به وظيفه خود عمل کنند.

وي درادامه تصريح کرد: گمرک خط مقدم جبهه جهاد اقتصادي است؛ زيرا طبق قانون، گمرک مرزبان اقتصادي کشور است و ناظر و کنترل کننده ورود و خروج کالا و ... است.

معمارنژاد بيان داشت: کار تجار و بازرگانان را بايد تسهيل کنيم و اينطور نشود که علاوه بر تحريم هايي که وجود دارد ما نيز فعاليت تجار را مختل کنيم و نبايد دچار خود تحريمي شويم، اما در کنار اين موضوع بايد نظارت داشته باشيم.

وي افزود: درجنگ اقتصادي، قاچاق يکي از مسائل مهم است، زيرا زماني که يک کالايي از مجاري غير قانوني وارد کشور مي شود خيلي از شاخصه هاي بهداشتي، استاندارد و مسائل فرهنگي آن رعايت نشده است و نبايد گذاشت کالاي قاچاق به کشور وارد شود.

رييس گمرک کشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ميزان واردات و صادرات کشور، گفت: طي 9 ماه گذشته 44 ميليارد دلار واردات و 32 ميليارد صادرات غيرنفتي بوده است. با 150 کشور در دنيا مراوده داشته ايم. تحريم ها در دنياي امروز بر حجم و مقدار نمي توانند تاثيرگذار باشند و تنها زحمت تجار و بازرگانان ما را زياد کرده و در برخي موارد قيمت تمام شده را براي بازرگانان ما بالا برده است.

وي افزود: واردات ما نسبت به سال گذشته از نظر وزني بيست درصد کاهش پيدا کرده و از نظر ارزشي با کاهش 6 درصدي مواجه بوده ايم. اين مساله نشان مي دهد حدود پانزده درصد کالا ها را گران تر خريده ايم.

معمارنژاد در خصوص نوسانات قيمت طلا و ارز اظهار داشت: از حدود دو سال پيش در جهان جنگ ارزها شروع شده که کانون آن ميان چين و آمريکا است. آمريکا با تغيير قيمت ارز و برابري آن با يوآن جنگ ارزي با چين دارد. چين نيز براي محافظت خود تقاضا براي طلا را در مقاطعي بالا برده و نوساني کار کرده است، برخي از نوسانات قيمت طلا به دليل اين جنگ ارزي است. /ن
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار