تحليلگر تلويزيون پي بي اس آمريکا تصريح کرد نتايج انتخابات مصر مردم را شوکه کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني پي بي اس آمريکا درباره نتايج انتخابات رياست جمهوري مصر با نانسي يوسف خبرنگار روزنامه مک کلاچي در پايتخت مصر  به گفتگو پرداخت. 

نانسي يوسف گفت: نتايج انتخابات رياست جمهوري مصر سبب بهت و شگفتي بسيار مردم مصر شده است. بسياري از مردم مصر وقتي صبح از خواب بيدار شدند و نتايج انتخابات را ديدند شوکه شدند.

 انقلابيون مصر بسيار بهت زده شده اند زيرا هيچيک از نامزدهاي آنها نتوانسته است به دور دوم انتخابات رياست جمهوري راه پيدا کند و درنتيجه آنها نمي توانند به تحقق اصلاحات بزرگي اميدوار باشند که اميد آن را داشته اند.

مردم مصر مي بينند که بايد ميان نامزد 80 ساله اخوان المسلمين يا نامزد رژيم گذشته ، يک نفر را در دور دوم انتخابات رياست جمهوري انتخاب کنند. مردم مصر ازنتيجه دور نخست انتخابات شوکه شده اند. احمد شفيق نخست وزير روزهاي آخر دوران حکومت حسني مبارک،رئيس جمهور مخلوع مصر بود. وي حتي به علت ارتباطهايي که با رژيم گذشته داشته ، عذرخواهي نکرده است. وي قول داده است نظم و امنيت را در کشور احياء کند آنهم در شرايطي که مردم مصر از جرم و جنايت افزايش يافته و افزايش بيکاري و قيمت مواد غذايي در مقايسه با زمان انقلاب در کشورشان متحمل رنج و عذاب هستند. احمد شفيق از اينکه از چهره هاي رژيم گذشته است نادم نيست. 

حزب وي در دوران انقلاب مردم ، در خانه مانده بود و کاري نکرد. محمد مرسي نامزد جريان اخوان المسلمين است. نام وي پس از آن مطرح شد که اولين نامزد اخوان المسلمين از گردونه رقابتها کنار کشيد. وي فاقد جذابيت و کاريزماي لازم براي رهبري است اما از حمايت ماشين سازمان يافته عظيمي به نام اخوان المسلمين برخوردار است .اخوان المسلمين براي محمد مرسي راي جمع آوري کرده است. محمد مرسي قول داده است مصر را به جامعه اسلامي بازگرداند که اخوان المسلمين در طول چندين دهه گذشته در تبعيد از آن سخن گفته است و از زمان پيروزي انقلاب مصر به صورت علني اين ديدگاه را مطرح کرده است.

نانسي يوسف در ادامه افزود:« انقلابيون مصر سه نامزد انقلابي در انتخابات رياست جمهوري وارد کرده بودند. مطرح ترين اين سه چهره توانست بيست درصد آراء را به دست بياورد که از محمد مرسي و احمد شفيق کمتر بود و درنتيجه نتوانست به دور دوم انتخابات رياست جمهوري راه پيدا کند.

واقعيت اين است که انقلابيون مصر به شدت فاقد سازماندهي و مرکزيت واحد بوده اند و همين مساله سبب شده است آنها نتوانند در انتخابات از يک نامزد واحد حمايت کنند ودر نتيجه در انتخابات به نتيجه خوب برسند.

 پس از اعلام نتايج انتخابات ، شماري از مردم مصر ، حتي از تحريم انتخابات سخن مي گويند. احتمالا بروز درگيري هايي هم در مصر وجود دارد. البته شماري از مردم مصر مي گويند در دور دوم انتخابات رياست جمهوري به محمد مرسي راي خواهند داد با انکه با برنامه هاي او کاملا موافق نيستند. آنها مي گويند بهتر است محمد مرسي رئيس جمهور مصر شود نه اينکه يکي از مهره هاي رژيم سابق در مسند قدرت قرار بگيرد و اگر احمد شفيق به پيروزي برسد درواقع، انقلاب مصر خواهد مرد.

صداهاي زيادي در مصر مطرح است مبني بر اينکه با اين نتيجه انتخابات ، آيا انقلاب مصر پايان يافته است. براي برخي ازمردم مصر، دقيقا همين اتفاق رخ داده است. شماري از مردم مصر مي گويند مي خواهند به احمد شفيق راي بدهند زيرا وي دقيقا مخالف خواسته هاي انقلابي آنها است و همين مساله سبب مي شود جامعه مصر بار ديگر به التهاب و ناآرامي کشيده شود و مردم بار ديگر در ميدان تحرير قاهره جمع شوند. اگر هم محمد مرسي در انتخابات شکست بخورد، اسلام خواهان در خيابانهاي مصر تجمع خواهند کرد و حاضر نخواهند شد نتايج انتخابات را بپذيرند. بنابراين، احتمال بروز بي ثباتي در روزهاي آينده در مصر بسيار زياد است. مردم کشورهاي منطقه از نزديک تحولات مصر را دنبال مي کنند.

آمريکا نيز با نگراني خبرهاي مصر را دنبال مي کند. بايد توجه داشت که آمريکا در گذشته با اخوان المسلمين تعامل نداشت و همين مساله در خاطر مقامات اين گروه باقي مانده است. به همين علت اگر نامزد اخوان المسلمين در مصر به پيروزي برسد نه تنها روابط مصر با آمريکا بلکه روابط مصر با اسرائيل نيز ضعيف خواهد شد و حتي احتمال دارد پيمان صلح مصر با اسرائيل به خطر بيفتد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار