قطب الدين صادقي در مراسم اختتاميه ارديبهشت تئاتر:

سمندريان گزيده كار و كيفيت گرا بود

حميد سمندريان با تلاش همزمان در تدريس و خلاقيت هاي كار گرداني در تئاتر مدرن در طول 50 سال فعاليت هنري اش فردي گزيده كار و كيفيت گرا بود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران حاضر در محل اختتاميه ارديبهشت تئاتر ايران شب گذشته 6 خرداد با اجراي محمد سلوكي در سالن اصلي تئاتر شهر برگزار شد.
اين مراسم حميد شاه آبادي معاون هنري وزير ارشاد گفت: اين ايام روزهاي رشادت ها و تلاش هاي بزرگ ملت ايران به ويژه در عرصه دفاع مقدس است اين روزها يادآور تلاش هاي ملتي است كه توانست ارزش هاي زيادي بيافريند.
وي افزود: در چند سالي كه ارديبهشت تئاتر برپا مي شود سنت همدلي اصحاب رسانه هنر جاري شده كه امسال رنگ و جلوه ديگري داشت.
شاه آبادي تصريح كرد: همدلي اصحاب هنر با مديران در اين حوزه به گونه اي بو كه شاهد رشد و فعاليتهاي زيادي در اين حوزه بوديم امسال تعامل و قرابت گروهها نيز بيشتر بود و هر چه به همدلي آن كمك شود شاهد رشد و اعتلاي تئاتر در كشور خواهيم بود.
قادر آشنا مدير مركز هنرهاي نمايشي نيز در سخنراني كوتاه خود گفت: ارديبهشت تئاتر بهانه اي است تا از يك سال تلاش هنرمندان، مسئولان و خادمان اين هنر در سراسر كشور تقدير شود.
وي افزود: من در همين جا از هنرمندان و مسئولاني كه در اين مدت به استان هاي مختلف سفر كردند و در آن جا حضور داشتند تشكر مي‌كنم.
آشنا تصريح كرد: با برگزاري جشن ارديبهشت تئاتر اتفاقات خوبي را شاهد هستيم بسياري با  هزينه هاي شخصي در حال فعاليت هاي تئاتري هستند و در سراسر كشور تلاش مي‌كنند و من صميمانه از تمامي كساني كه سعي در تعميق بخشيدن به هنر تئاتر دارند تشكر مي‌كنم.
در ادامه اين مراسم قطب الدين صادقي  به روي سن آمد و به سخنراني در خصوص اهميت تئاتر شهرستان پرداخت و گفت: بايد در شرايطي قرار بگيريم كه بين تمامي گروه هاي تئاتر شهرستان و تهران تبادل دانش و كارهاي عملي صورت گيرد زيرا هنرمندان شهرستان نيروي لايزال تئاتر ايران هستند.
وي افزود: يكي از مهمترين مسائل در اين ميان همكاري ماست، تمامي كساني كه به عنوان مجري ، كارگردان نويسنده و مدير حضور دارند بايد مثل يك خانواده واحد باشند و از هم مطلع شوند، اما متاسفانه ما پراكنده ايم.
صادقي بيان كرد: چنين جشن هايي مي‌تواند بهانه اي براي اين اعتماد باشد رسانه هاي عمومي، مطبوعات، روابط عمومي ، سازمان ها بايد كمر همت ببندد و در نشان دادن ارزش هاي تئاتر بكوشند.
اي كارگردان تصريح كرد: مسئله بودجه در راستاي تحقق اين اهداف بسيار مهم است بايد براي خلق فضاهاي فكري تازه تلاش شود زيرا پيوند هنر با آزادي و خلاقيت غير قابل انكار است و بايد به آزادي انديشه ها بها داد.
وي با اشاره به اين كه ارائه يك كار خوب باعث بي توجه نبودن مسئولان مي شود اظهار داشت: اساس كار ما بايد توليد و توزيع باشد متاسفانه عرضه م و تقاضا زياد است و ما با نيروهاي انساني مواجه هستيم و در شهرستانها يك لشكر فوق العاده داريم.
وي ادامه داد: در شرايطي كه قرار داريم هيچ كس جاي كسي را نگرفته و در اين جهان براي همه جا هست در رابطه با اين مسئله نمي‌توان در لحظه قضاوت كرد بلكه نتيجه آن در درازمدت مشخص مي شود.
صادقي در ادامه ابراز كرد: از نظر من تئاتر جديد شامل 2 دوره اقتباس و تاليف مي‌شود در دره تاليف كساني بودند كه آثار ارزشمندي ارائه دادند كه در اين خصوص مي‌توان به عبدالحسين نوشين در سال 1320 و سركيسيان در سال 1332 اشاره كرد اما پس از آنها بايد نام از حميد سمندريان برد كسي كه در زمان تدريس در دانشگاهها به صورت همزمان و موازي در  عرصه خلاقيت هاي كارگرداني خودش نيز به ارائه اثر پرداخت.
وي گفت: وي با كارگرداني جذاب ، زيباشناسي صحنه اي همراه با بازيگران پيشرفته 50 سال تلاش بي وقفه داشت و توانست يكي از جريان سازترين اعمال مربوط به هنر تئاتر امروز باشد.
صادقي اضافه كرد: آن چه باعث شده تا تشخص سمندريان بيشترشود اين است كه او  هيچگاه اثر سبك ارائه نداد و گزيده كار وكيفيت گرا بود.به نحوي كه هر ميزان سن يك اتفاق به حساب مي‌آمد.

 صادقي بيان داشت: سمندريان هيچگاه با هنر تئاتر تجارت نكرد و تعريفش از اين هنر يك اتفاق بزرگ فرهنگي است كه جامعه ما به آن نياز دارد.
هنري كه به مردم ياري برساند تا مسائل زندگي شان را جستجو كنند.
پس از سخنراني وي از حميد سمندريان با اهداي تنديس تقدير شد كه اين تجليل از سوي جمشيد مشايخي انجام گرفت.
 جشميد مشايخي لحظه اي كه به روي سن آمد گفت: تئاتر در كشور هميشه مورد بي مهري قرار گرفته و از اين پس نيز قرار خواهد گرفت.
اصغر دشتي كارگردان تئاتر نيز به نمايندگي از محمود استاد محمد نويسنده و كارگردان كه اين روزها دچار بيماري است گفت: اين هنرمند سلام و ادب خود را به اين مجمع ارائه داد و به دليل بيماري اش نتوانست حضور يابد.
دشتي در ادامه صحبت هايش بيان كرد: آقاي شاه آبادي اين كه شما به عيادت هنرمندان مي رويد بسيار خوب است اما دردناك است كه پس از اين عيادت ها آن ها را تنها ميگذاريد.
وي افزود: تامين هزينه هاي بيماري براي خانواده بسياري از هنرمندان مشكل است و هر بار هنرمندي بيمار مي شود جامعه تئاتري براي تامين هزينه درمان وي به تكاپو مي افتد.
دشتي اظهار داشت: اميدوارم خانه تئاتر نيز در اين خصوص تلاش كند تا بيماران فضاي امني را براي دوره درمان خود داشته باشند.
در بخش تجليل هاي بخش مدرسان حوزه تئاتر از فرناز بهزادي و قطب الدين صادقي، در بخش منتقدان از كتايون حسين زاده، در بخش پژوهشگران از علي ظفر قهرماني نژاد و اردشير صالح پور، در بخش رسانه ها از فرزانه ابراهيم زاده، ايليا شمس، مهدي دهقان نيري ، سيد جعفر بني هاشمي، نسرين نوري، روح الله زندي فرد، سارا سالك، عماد شاطريان و مهدخت اكرمي در بخش مسولان از قباد ميمنت آبادي از استان كردستان، علي مريدي زاده از استان هرمزگان ، سيد لطف الله سپهر از استان خوزستان ، علي سهندي از استان زنجان ، مجتبي ابراهيمي از  استان البرز، مجيد سرسنگي و مهدي افضلي از تهران، منصور ايماني و سيد وحيد فخر موسوي از گيلان، در بخش گروهها از سيد رحيم موسوي سرپرست گروه بامداد ، رضا حداد سرپرست گروه سايه و اصغر گروسي سرپرست گروه تئاتر خياباني، در بخش پيشكسوتان از مهدي ثاني، حميد سمندريان ، سعدي افشار، منوچهر محمد پور و محمود استاد محمد در بخش كارشناسان از سلمان فرخنده ، اردشير محمودي فر، ژوبين غازياني، همايون آقاميرزاعلي آبادي، محمد عبدالهي، و غلامرضا رحيميان، دربخش نمايشنامه نويسان از صحرا رمضانيان ، مجيد چرمشير، سعيد تشكري، جميد خانيان، در بخش روساي انجمن حوزه تئاتر از رجبعلي فلاح از استان مازندران، مسعود سلطان زاده از كرمان، مجيد رستمي از كردستان، رضا كمال علومي از خراسان رضوي و انجمن هنرهاي نمايشي ابوموسي، در بخش خادمين حوزه تئاتر از مهدي دهاقين از كرمان، عثمان رحيمي از كردستان، سيد رضا علوي از آذربايجان شرقي ، علي موذن از تهران، جواد تميزكار از گيلان، مختار جعفري نژاد از تهران، عليرضا اسماعيلي از كردستان، رضا كمالي از گيلان، علي رستم ونداد از اردبيل و فاطمه اسماعيلي از تهران و فريبرز اوليايي از كردستان تقدير شد.
گفتني است در اين مراسم هنرمنداني چون داود رشيدي، ايرج راد، اصغر همت، حسين مسافر آستانه، انوشيروان ارجمند، اسماعيل خلج، داريوش مودبيان حضور داشتند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.