رييس ديوان عالي كشور:

سكوت در فتنه جايز نيست

رييس ديوان عالي كشور بابيان اينكه فتنه‌انگیز کسی است که میان مردم اختلاف اندازد و مردم را به تباهی بکشاند گفت: وقتی کسی در فتنه حق را تشخیص داد، دیگر سکوت برای او جایز نیست.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور در  نشست هیئت عمومی اصرای کیفری دیوان عالی کشور که صبح امروز  با حضور دادستان کل کشور و قضات عالی رتبه دیوان برگزار شد، آیت الله محسنی گرکانی ضمن تشکر و قدردانی از قضات که مسئولیت رسیدگی به پرونده ها را به عهده دارند گفت: در همه پرونده‌ها اعم از حقوقی و کیفری، ما انزل الله و غیر ما انزل الله وجود دارد. مال مردم، سهام ارث وارث ها و شرکت ها در پرونده های حقوقی مطرح است که اگر حقی را به غیر صاحب حق داده شود مسئولیت دارد و در پرونده‌های کیفری هم به همین صورت است.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان این مطلب که رسیدگی به پرونده های کیفری زمان بیشتری را می‌طلبد افزود: بخاطر همین موضوع است که آمار پرونده‌های حقوقی مختومه بالاتر از پرونده های کیفری است و ان شاءالله با کمک آیت الله آملی لاریجانی و اختصاص وقت ویژه و با کمک دوستان و قضات شریف دیوان عالی کشور بزودی بتوانیم آمار پرونده‌های زندانی دار را به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه همه ما در مراحل زندگی مان در معرض آزمایش و فتنه هستیم افزود: در قرآن مجید 34 آیه شریفه در خصوص فتنه بحث کرده است. البته واژه های دیگری که مربوط به خانواده فتنه است زیاد است، اما بطور معین 34 بار کلمه فتنه در قرآن کریم بکار رفته است. مرحوم محدث قمی در کتاب سفینه البحار 10 معنی برای فتنه بیان کرده است از آن جمله می توان به گمراه کردن، ناسپاسی، گناه، عذاب، آشوب، فریفته و دلداده کسی شدن اشاره کرد که از معانی کلمه فتنه است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به جمله‌ منتسب به سعدی که دروغ مصلحت انگیز به ز راست فتنه انگیزاست گفت: فتنه انگیز کسی است که میان مردم اختلاف اندازد و آشوب گری کند و مردم را به تباهی بکشاند. شخصی خدمت امیرالمومنین (ع) آمد و از آن حضرت تقاضا کرد تا او را از فتنه‌های آینده با خبر کند. حضرت به 2 نکته اشاره کردند.

وی ادامه داد: حضرت امير اول به تبیین اصل فتنه پرداختند که اگر فتنه در میان مردم آشکار شود و مردم در معرض فتنه قرار گیرند در معرض آزمایش جدی قرار می‌گیرند برای اینکه حق و باطل را نمی‌توانند از هم تشخیص دهند و به گمراهی می‌افتند. سپس حضرت می‌فرمایند "مخوف ترین فتنه ای که برای امت اسلامی می‌بینم فتنه بنی امیه است" البته در آن زمان هنوز بنی امیه روی کار نیامده بودند، اما با گفتن جمله "حسبنا کتاب الله" خشت اول را گذاشتند و پایه این فتنه را محکم کردند.

محسنی گرکانی خاطر نشان کرد: دلیل اهمیت این فتنه این بود که بنی‌امیه ظواهر اسلام را به خوبی رعایت می‌کردند، نماز جمعه می‌خواندند و به حج هم می رفتند اما هنوز پنجاه سال از ارتحال پیامبر گرامی اسلام نگذشته بود که عزیز و ریحانه پیامبر را به اسم خارجی می کشند و آب از آب هم تکان نمی‌خورد.

وی با اشاره به حدیث "کن فی الفتنه کابن اللبون لاظهر فیه فی رکب و لاضرع فی حلب" افزود: حضرت علی(ع) می فرمایند که هرگاه حق و باطل برای شما مشتبه شد و نتوانستید حق را از باطل تشخیص دهید اینجا همانند بچه شتر باش که نه بار می‌برد و نه شیر می‌دهد. معنای این حدیث و کاربرد این حدیث در مواقعی است که فرد از تشخیص حق و باطل ناتوان است وقتی کسی در فتنه حق را تشخیص داد، دیگر سکوت برای او جایز نیست و باید از حق دفاع کند.

محسنی گرکانی خاطر نشان كرد: یکی از معضلات حکومت امیرالمومنین (ع) فتنه خوارج بود که برای خیل عظیمی از مسلمین مشتبه شده بود که آیا خوارج بر حقند یا باطلند؟ زیرا خوارج در رعایت ظواهر دینی و اجرای احکام دین سخت متعبد بودند. بگونه‌ای که کسی جرأت نمی کرد بگوید اینها مهدورالدم هستند و کشتن‌شان واجب است زیرا رهبری مانند امیرالمومنین(ع) را کافر می دانستند.

وی افزود: حضرت علی (ع) تنها کسی بود که وقتی که تشخیص داد اینها مسیر غلط و انحرافی را می‌پیمایند از هیچ کس واهمه نکرد و جرات کرد که پس از اتمام حجت، در مقابل خوارج با شمشیر بایستد و پاسخ آنان را بدهد و بگوید من چشم فتنه را درآوردم و کور کردم. خوارج کسانی بودند که پیشانی آنها از نماز خواندن بسیار، پینه بسته بود و به ظواهر احکام اسلامی بسیار متعبد بودند.

محسنی گرکانی با اشاره به این مطلب که همه ما هم در معرض آزمایش قرار داریم و با طرح این سوال که محور فتنه ها چیست بیان داشت: چه چیزی باعث افزایش فتنه‌ها می شود؟ حضرت علی (ع) در حدیث کوتاهی می فرمایند "من برای شیعیانم از دو چیزبسیار ترسان و هولناکم اتباع الهوی و طول الامل" پیامبر اسلام نیز حدیثی دارند که می فرمایند "ما عبدتحت السماء اله ابغض الی الله من الهوی" "زیر این آسمان هرگز خدایی مبغوض تر از هوا پرستی، پرستش نشده است."

وی ادامه داد: وقتی انسان می‌گوید "دلم می خواهد و یا بدون تحقیق می گویند من این طور فهمیده‌ام"، همه اینها ناشی ازهواپرستی است. وقتی ما در پرونده‌ای دقت می کنیم و نگاه می کنیم، هم حق در آن وجود دارد و هم باطل، همه شما برادران عزیز و قضات شریف، متخصص تشخیص حق از باطل در پرونده‌ها هستید و این هنری را که شما دارید هیچ کس ندارد. تنها متخصص حق از باطل در پرونده‌ها  قضات هستند و این هنر و نعمت بزرگ را خداوند به شما عطا کرده است و همه باید شاکر این نعمت بزرگ باشیم و بتوانیم با دقت نظر بیشتر حق را از باطل تمیز و تشخیص دهیم.
/ش4
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار