آشنایی با علم کرونوبیولوژی یا مطالعه تاثیر زمان بر زندگی

هر عملی که در بدن صورت می پذیرد متاثر از ساعت بدن است که دارای حرکت منظم و خاصی است.

دکتر لیلا سلیقه دار، كارشناس برنامه ريزي آموزشي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یک عقیده قدیمی افراد را به دو دسته تقیم می کند: چکاوک ها یا افراد روز و بوف ها یا افراد شب، این تفکر قدیمی اکنون با مفاهیم نویافته ی علم کرونوبیولوژی اثبات شده است.

وی افزود: تا همین اواخر پزشکان بر این باور بودند که بدن انسان همواره در وضعیتی یکنواخت قرار دارد و تغییرات آن در طول روز بسیار اندک است اکنون با آشکار شدن این مسئله که تا چه اندازه بدن انسانی در حرکت منظم 24 ساعته ی خود در طول روز دچار تغییر می شود مبانی علم جدیدی را بنیان گذاشته که کرونوبیولوژی مطالعه تاثیرات زمان بر زندگی یا علم زمان- زیست شناسی نامگذاری شده است.

وی در ادامه گفت: اندازه گیری حرکت منظم 24 ساعته افراد روز نشان دهنده ی آن است که هوشیاری این افراد 4 ساعت زودتر از افراد شب به اوج می رسد و چکاوک ها در ساعات صبح مقدار بیشتری از هورمون محرک آدرنالین را تولید می کنند که این میزان در طول روز کاهش می یابد اما جغدها روز را آهسته تر شروع می کنند و در طول روز مقدار آدرنالین آن ها کم کم افزایش می یابد و در عصرها به اوج خود می رسد.

وی خاطر نشان کرد: حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال ذهنی بیشتر افراد در ساعات پیش از ظهر تا کمی پس از ظهر در بهترین حالت است سپس از ساعت یک ظهر به بعد از انرژی و کارآیی آن کاسته می شود.

وی در پایان گفت: به یاد داشته باشید که به دست آورن شناخت از عادت های زیستی بدن به معنای آن نیست که در همه شرایط و زمان ها پیوستگی و تکرار ثابتی وجود داشته باشد و نیازی به استمرار توجه هر فرد به بدن خود منطقی است براین اساس باید منتظر اتفاقات پیش بینی نشده بدن خود نیز باشیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار