رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی؛

30 درصد پیشرفت در ساخت شناورهای تحقیقاتی

با توجه به پیشرفت 30 درصدی در ساخت شناور تحقیقاتی عقب ماندگی را جبران می کنیم.

وحید چگینی رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: بودجه اعتبارات موسسه ملی اقیانوس شناسی نسبت به سال گذشته 5 برابر افزایش داشته یعنی هم اکنون به 14 میلیارد تومان رسیده است چنانچه این افزایش و توسعه را در تعداد اعضای هیئت علمی این موسسه که هم اکنون به 35 نفر رسیده است هم مشاهده می کنیم.
وی در خصوص شناورهای تحقیقاتی این موسسه افزود: تاکنون 30 درصد پیشرفت در ساخت این شناورهای تحقیقاتی حاصل شده است البته هرچند 5 ماه تاخیر در آنچه برآورده شده بود به وجود آمده اما اگر مباحث مربوط به قطعات و تاسیسات داخلی این شناورها که موضوع مهمی است حل شود می توانیم بخشی از این عقب ماندگی را جبران کنیم.

**مذاکره با برخی دانشگاه ها در خصوص ساخت ناوگان دریایی
چگینی در ادامه در خصوص تشکیل ناوگان دریایی که یکی از فعالیت های مهم در سال قبل به شمار می آمده تصريح كرد: در خصوص تشکیل ناوگان دریایی با تعدادی از دانشگاه های کشور که توان ساخت این ناوگان را دارند از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی مالک اشتر مذاکرات مهمی صورت گرفته و امیدواریم این ناوگان ها هرچه سریعتر ساخته شود.
وی افزود: همچنین با این دانشگاه ها مذاکراتی جهت ساخت ناوگان هایی که تا اعماق زیر دریا در برگیرد و ربات زیر آب برای فراهم سازی امکاناتی جهت فیلمبرداری و همچنین دستگاه های گلاير که به صورت زیگزاکی در عمق آب حرکت می کند نیز داشته ایم.
چگینی اظهار کرد: در بحث ناوگان های سطحی علاوه بر کشتی 50 متری، 2 یا 3 شناور کاتامارال که در آب های جنوب برای اندازه گیری مورد استفاده قرار می گیرند نیز به آب انداخته شده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان نیمه اول سال 92 حداقل 3 فروند شناور تحقیقاتی داشته باشیم تا بتوانیم برنامه های گسترده تر داشته باشیم.
چگینی در خصوص طرح تاسیس جنوبگان و شمالگان در جنوب اظهار داشت:  این یک طرح 5 ساله بوده که در سال قبل 110 میلیارد تومان هزینه برای آن در نظر گرفته بودیم که امسال با توجه به افزایش قیمت ها 150 میلیارد تومان اعتبار را درخواست کرده بودیم.

**از پایان نامه های دانشجویی حمایت می کنیم
چگینی در ادامه گفت: امیدواریم تا پایان سال 92 در خصوص تدوین سیاست های دریایی کشور یا تدابیر اقیانوسی به نتیجه برسیم.
وی در خصوص بحث مخاطرات دریایی تصریح کرد: در بحث مخاطرات و یا طرح صنایع بزرگ اقیانوس شناسی 250 میلیون بودجه در اختیار ما قرار گرفته تا امکان اجراسازی این طرح در چابهار و جاسک وجود داشته باشد.
چگینی تصریح کرد: در خصوص وضعیت سه طرح دریایی اطراف کشور ما که از طرح های کلان به شمار می آید چندین جلد کتاب که شامل فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا، زیست شناسی دریا و محیط زیست دریا به چاپ رسیده است.
وی تصریح کرد: همچنین از پایان نامه دانشجویی که در زمینه با موضوعات دریایی یا اقیانوس شناسی باشد حمایت می شود چنانچه امسال حداقل 2 گشت دریایی که به مدت یک هفته بوده از سه دریای کشور در پاییز و زمستان برای دانشجویان در نظر گرفته شده است.

**پذیرش 14 دانشجوی دکتری پژوهش محور
چگینی در ادامه گفت: طرح تحقیقاتی جامع برای شناسایی خصوصیات فیزیکی، پارامترهای فیزیکی، شیمیایی و زمین شناختی به مدت 18 ماه از تابستان امسال شروع شود که کشتی کاتامارال که از جمله طرح های سفارشی وزارت علوم بوده جزء حمایت ویژه وزارت علوم با مبلغ 900 میلیون تومان اعتبار قرار گرفته است.
چگینی خاطر نشان کرد: پذیرش دانشجوی دکترای پژوش محور نیز با جمعا 14 دانشجو در این موسسه از جمله مواردی که مورد رشد و توسعه قرار گرفته است./عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.