به بهانه بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)؛

امام خمینی(ره): منحرفان و مفسدان رها نشوند تا به فساد خود ادامه دهند

امام خمینی(ره)در جایگاه یک اسلام شناس جامع نگر و آگاه به ابعاد" فقه اسلامی"از جمله فقه قضایی به مسئولان قضایی کشور سفارش می کنند"منحرفان و مفسدان رها نشوند تا به فساد خود ادامه دهند".

 گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران ؛ حضرت امام خمینی(ره) در جایگاه یک اسلام شناس جامع نگر و آگاه به ابعاد " فقه اسلامی" از جمله فقه قضایی و همچنین به عنوان زمامدار اسلامی و واضع نظریه حکومتی ولایت فقیه، کامل ترین رهنمودها را درباره امنیت اجتماعی و قضایی ارائه داده است که نمونه های زیر بارشی از آن ابر وسیع و گسترده است.
 
ایشان انتظاراتشان از قوه قضاییه را این چنین مطرح می کنند:
 
موازین اسلامی و انسانی رعایت شود؛
 
قضات لایق تعلیم وتربیت شوند؛ کارمندان وقضات سالم وصالح به کار گرفته شوند؛
 
احکام قضایی در حال غضب صادر نشوند؛
 
زندان ها باید محل تربیت باشد. با زندانیان مهربانی شود و از هرگونه آزار لفظی و عملی آنان، جز اجرای حد شرعی پرهیز شود؛
 
اصلاحات اساسی در قوه قضائیه انجام گیرد و کسانی که عدالت اسلامی برای آنها مهم نیست، حذف شوند؛
 
احدی جز مرجع قانونی، حق دخالت در حکم قاضی و یا نقض آن را نداشته باشد؛
 
در انتخاب قضات، اشراف بر کیفیت اعمال قضات، جبران اشتباهات غیر عمد و برخورد قاطعانه و شدید با تخلفات عمدی قضات، حد اعلای دقت صورت پذیرد؛
 
از حدود شرعی، بدون مجوز الهی صرف نظر نشود؛
 
دقت شود که غیر مستحقی مظلوم واقع نشود؛
 
منحرفان و مفسدان رها نشوند تا به فساد خود ادامه دهند؛
 
عنایت شود که بی گناهی حتی یک روز در زندان نماند؛
 
به تهمت ها و افتراها اعتنا نشود؛
 
از افراط و تفریط پرهیز گردد؛
 
عدالت الهی اجرا شود.
 
امام خمینی در جای دیگر می فرمایند: کسی حق ندارد علیه قوه قضائیه جوسازی کند؛ اگر من هم این کار را بکنم، بگیرند به دادگاه بسپارند.

حضرت امام خمینی (ره) سال 1361 در دیدار تنی چند از مقامات قضایی کشور؛ در پاسخ به طرح شکایت مسئولان حاضر از اینکه بعضی از آقایان در پاسخ دادن به سؤالات، کوتاهی کرده و یا بیش از حد لازم پاسخ را به تأخیر می‏اندازند، فرمودند: شما با قاطعیت به کار خود ادامه دهید و هیچ کس حق ندارد در مقابل دادگاه بایستد؛ در صورتی که کسی نسبت به این دادگاه کارشکنی کرد، معرفی کنید تا طبق قانون و شرع با وی برخورد شود.

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، سال 1359 در حسینیه جماران در جمع کارکنان جهاد سازندگی سراسر کشور به خدمت گزاران ملت توصیه می کند: کوشش کنید خدمت برای مستضعف باشد، نه برای هواهای نفسانی؛ کوشش کنید این خدمت آلوده نشود به بعض از کارهایی که ناپسند است. شیاطین درصددند که هر یک از این نهادهای اسلامی را لکه‏دار کنند. دستهای خائنین در کار است. توطئه‏ها در کار است که این نهادهای اسلامی را به دنیا برخلاف آنچه که هست معرفی کنند. اگر ـ خدای نخواسته ـ در این نهادها یک کارهای برخلاف موازین انجام بگیرد فرصت دست بدخواهان می‏افتد و در بوق و کرنا این مطلب را بزرگ می‏کنند و شما که برای خدا مشغول کار هستید شما را بدنام می‏کنند. دادگاههای سرتاسر کشور توجه داشته باشند که در دادگاه، خدای تبارک و تعالی را در نظر بگیرند و از اشتباهات و خطاها و انحرافات پرهیز کنند و در اموال و نفوس مردم با احتیاط رفتار کنند.
/ش4
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار