تبریز/

یک کاسه شدن تصمیم گیری در بخش تولید لازمه ی تنظیم بازار محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم یک کاسه شدن تصمیم گیری در بخش تولید و تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز  محمدیان با اشاره به افزایش 8 برابری محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی نسبت به سال 57 بدون احتساب اردبیل گفت: با اینگونه جهش ها در تولید محصولات کشاورزی استان قطعاً مسیر تحقق امنیت غذایی را پیموده و بزودی خودکفایی در تولیدات را از 95درصد به 100 درصد خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه در بخش صنایع فرآوری و تبدیلی شهرستان شبستر اقدامات خوبی صورت گرفته است ادامه داد: فرآوری محصولات کشاورزی سبب افزایش صادرات می شود و در این مسیر علاوه بر تامین نیاز مردم ، صادرات در بخش کشاورزی و کاهش واردات سبب حمایت از محصول داخلی شده است.

محمدیان با بیان اینکه سامانه آبیاری تحت فشار زمینه مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی است با اشاره به توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی در شهرستان شبستر اظهار داشت: این بخش هم درضریب و در درجه افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه روند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز در سال های اخیر رو به رشد بوده است، افزود: تمام امکانات برای استفاده سرمایه گذاران از بخش های مختلف مهیا شده است .

وی با بیان اینکه قانون بهره وری کشاورزی برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی اشاره صریح داشته و آن را به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته است ادامه داد: این قانون مدیریت بازار محصولات کشاورزی، واردات، تعرفه گذاری و زمان واردات همه محصولات کشاورزی را به عهده وزارت جهادکشاورزی گذارده است.

محمدیان با بیان اینکه بخش کشاورزی سهم مهمی در اشتغال و تولید و تنوع اقلیمی و ژنیتیکی و دامی دارد و یکی از بخش های پرتوان اقتصادی آذربایجان شرقی است ادامه داد: در این عرصه وسیع و گسترده با مشکلاتی هم مواجه هستیم که می طلبد نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهکارهایی در مورد آن اندیشیده تا بتوانیم به قابلیت های درخور اقتصادی در عرصه کشاورزی استان رسید .

وی با بیان اینکه از 110هزار هکتار باغات ، 12 هزار هکتار آن یعنی نزدیک به 10 درصد مجموع باغات در شهرستان شبستر قرار دارد افزود: تلاش کارشناسان این سازمان در اهتمام بیشتر به امر تولید با رسیدگی به مسایل تولید وبرطرف نمودن مشکلات حین تولید خواهد توانست جایگاه تولیدی شهرستان را در تولید محصولات کشاورزی بخصوص بخش باغی را با توجه به پتانسیل های موجود ، در میان مدت ارتقاء بخشیده و در کنار آن ، سازمان جهادکشاورزی بر اساس برنامه های اجرایی پیش رو ، در نظر دارد با همکاری و همیاری مدیریت شهرستانها ، در جذب سرمایه ، معرفی پتانسیل ها و ایجاد زمینه مناسب برای صادرات محصول با اجرای طرح های صنایع تبدیلی، سردخانه ، فرآوری و بسته بندی ، سرعت این امر را در میان مدت افزایش دهد .

محمدیان با بیان اینکه شهرستان شبستر از عمده مراکز تولید محصولات باغی استان همچون هلو ، سیب ، انگور ، گلابی ، گیلاس ، زردآلو ، آلبالو ، بادام ، گردو و آلو در استان می باشد ادامه داد: 16 شرکت تعاونی تولید روستایی تحت پوشش جهادکشاورزی در شهرستان شبستر به فعالیت مشغولند وکل اراضی باغی آبی و دیم این شهرستان 11 هزار هکتار برآورد شده است .

وی با بیان اینکه شهرستان شبستر ، در حاشیه دریاچه ارومیه ، از مهمترین شهرستانهای استان در تولید محصولات باغی به شمار می آید افزود: امیدوارم با کمک و همکاری نماینده منتخب این شهرستان بتوانیم در بالابردن این توان نقش موثرتری ایفا نماییم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.