150 ميليون کالا تحت پوشش طرح شبنم

قائم مقام اجرايي وزير ، صنعت ، معدن و تجارت گفت: هم اکنون150 ميليون کالا تحت پوشش طرح شبنم (شبکه بازرسي و نظارت مردمي) قرار دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمدصادق مفتح در همايش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه افزود: بر اساس تعهدي که در شوراي عالي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داده شده است از ابتداي تير امسال همه کالاها در پوشش طرح شبنم قرار خواهد گرفت و مصرف کنندگان با آسان ترين روش مي توانند اصالت ، صحت ، سلامت و قيمت کالا را کشف و کنترل کنند.
وي اضافه کرد: طرح شبنم با قدمتي کمتر از پنج سال در دنيا به روز ترين ابزار در مبارزه با کالاهاي غيرمجاز و قاچاق محسوب مي شود و با هدف نا امن کردن سطح عرضه براي کالاهاي قاچاق ارايه شده است.
مفتح گفت: طرح شبنم اين امکان را مي دهد که کالا همراه شناسنامه اش در سطح عرضه حرکت کند و شهروندان با استفاده از گوشي همراه دوربين دار مي توانند با گرفتن عکس از کد دو بعدي کالا و ارسال پيامک به سامانه طرح شبنم از مجاز يا غيرمجاز بودن کالا و ديگر مؤلفه هاي آن که از طريق اين سامانه ارسال مي شود مطلع شوند.
وي فروش کالاي غيرمجاز و جعلي را فرار از رقابت و نظارت دانست که بيکاري و تهديد سلامت مصرف کنندگان از عوارض آن است.
مفتح گفت: ايران جزو دو کشور داراي بالاترين ميزان قاچاق سيگار در جهان و 24 ميليارد نخ از 64 ميليارد نخ سيگار مصرفي آن قاچاق است همچنين80 تا 90 درصد لوازم بهداشتي نيز در ايران غيرمجاز و قاچاق وارد مي شود.
مفتح تقويت امکان سياست گذاري و کنترل دولت در بخش کالا و خدمات ، تسهيل در اجرايي شدن سياست هاي ويژه دولت در کنترل بازار ، اطمينان مردم از نقش دولت در حوزه کالا و خدمات و افزايش امنيت و جلوگيري از پديده قاچاق را از اهداف طرح شبنم برشمرد.
وي احراز اصالت وجلوگيري از ورود کالاي غيرمجاز وقاچاق به زنجيره تأمين ، ايجاد زمينه براي تکميل و استفاده از کاتالوگ الکترونيکي ، فراهم کردن زمينه رد يابي کالاها ، افزايش فروش توليدکنندگان و وارد کنندگان رسمي ، ارتقاي بهره وري در موضوع ضمانت نامه ها وخدمات پس از فروش ، تسهيل مديريت کالاي مرجوعي ، پيشگيري از درج تاريخ توليد غيرواقعي بر روي کالاها و شفافيت جريان هاي مالي را از منافع حاصل از اجراي طرح شبنم بيان کرد.
همايش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه تا فردا با ارايه 51 مقاله و برگزاري نشست هاي تخصصي در دانشگاه علوم قضايي و خدمات اداري قوه قضاييه ادامه دارد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار