خشم يمني ها از كمك مالي سران سعودي به عمال صالح

افشای اسنادی در باره پرداخت مبالغ هنگفت از سوی عربستان سعودی به دو هزار و700 نفر از شخصیت های سیاسی و تاثیرگذار یمنی از جمله علی عبدالله صالح دیکتاتور برکنار شده این کشور، خشم ملت یمن را برانگیخته و رسوایی بزرگ دیگری برای آل سعود به بار آورده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه خبری العالم، بر اساس اسناد و مدارکی که اخیرا افشا شده است، 2هزار و 700 شخصیت یمنی اعم از سیاستمداران و سران قبایل و نظامیان ، ماهانه 56 میلیون ریال سعودی از عربستان دریافت می کنند.
بر اساس این اسناد علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن با دریافت ماهانه 40 میلیون ریال عربستان، در راس این فهرست قرار دارد.
پرداخت این اموال به شخصیت های یمنی تحت عنوان کمیته ای موسوم به کمیته ویژه صورت می گیرد و هدف عربستان از پرداخت این پول ها تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های سیاسی در یمن و وابسته نگه داشتن این کشور به ریاض است.
محمد شمسان نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این خصوص گفت: هدف عربستان سعودی تضعیف دولت یمن و توانمندی های آن است.
وی افزود: عربستان نمی خواهد وضعیت یمن به سامان برسد و من فکر می کنم که این رویکرد همچنان ادامه دارد و عربستان در پی وابسته نگه داشتن این کشور است.
محمد البخیتی فعال سیاسی یمنی نیز گفت: کمیته ویژه با قرار دادن کمک های مالی عربستان در اختیار برخی شخصیت های یمنی ، سبب سلطه عربستان بر یمن در تمام مدت حکومت علی عبدالله صالح دیکتاتور برکنار شده این کشور، شد.
جلال فقیره  استاد علوم سیاسی در دانشگاه صنعا خاطرنشان کرد: عربستان سعودی، یمن را بخشی از امنیت راهبردی و حیاط خلوت خود می داند به همین سبب تمام تلاش خود را به کار می بندد تا بتواند نفوذ خود را بر نیروهای تاثیرگذار در سیاست یمن حفظ و تعمیق کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار