سنندج/

پايان عمليات گمانه زني تپه قاضي خان در بانه

عمليات گمانه زني در تپه باستاني قاضي خان و محوطه استيره گوره شهرستان بانه پايان يافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج ، آقاي الهي سرپرست اداره کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري کردستان امروز به خبرنگار ما  گفت:‌ عمليات گمانه‌زني در تپه قاضي خان واقع در حومه شهر بانه و نيز محوطه استيره گوره در ورودي شهر آرمرده از توابع همين شهرستان از 17مهر پارسال به سرپرستي آقاي کريمي از کارشناسان باستان‌شناسي اين اداره کل شروع شده بود.
سرپرست هيات گمانه‌زني نيز با بيان اينکه در مجموع در تپه قاضي خان 13 گمانه و در محوطه استيره گوره 11 گمانه مورد کاوش قرار گرفت گفت : در مجموع در تپه قاضي و مطالعه اوليه بر سفال‌هاي به دست آمده مشخص شد که تپه مذکور از دوره هاي مس و سنگ مياني دوره اشکاني و دوره سلجوقي است که با توجه به تسطيح اثر و کار کشاورزي بر روي آن طي ساليان متمادي ، دوره اسلامي و تاريخي آن به شدت تخريب شده است اما دوره پيش از تاريخي آن حاوي لايه‌هاي استقراري است که مي‌تواند يکي از اولويت‌هاي کاري کاوش‌هاي باستان ‌شناختي در سالهاي آينده باشد.
آقاي کريمي افزود : در تپه قاضي خان علاوه بر به دست آمدن تعداد زيادي از سفال‌هاي شاخص معرف مس و سنگ مياني ، تعدادي ابزار سنگي از جنس سنگ چرت و نيز يک نمونه ابسيدين به دست آمد.
وي گفت : در محوطه استيره گوره و با توجه به بررسي‌هاي سطحي اين فرض که از اين محوطه در دوره اسلامي به صورت استقرار موقت استفاده شده است را قوت مي‌بخشيد که با ايجاد گمانه‌هاي متعدد در عرصه و در نقاط مختلف محوطه اين فرض تثبيت شد.
همچنين با بررسي‌هاي سطحي انجام شده در ضلع شمال شرقي اين محوطه يک قبرستان اسلامي مربوط به قرون اوليه اسلام نيز شناسائي شد ./ج2

برچسب ها: سنندج ، پایان ، عملیات ، گمانه ، زنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.