هشدار سازمان ملل از آوارگي هزاران ساحل عاجي

سازمان ملل متحد از گریختن هزاران نفر از اهالی روستاهای جنوبی غربی ساحل عاج از محل زندگی خود، خبر داده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه، یك مقام سازمان ملل متحد اعلام كرد در پی كشته شدن هفت صلح بان این سازمان و هشت غیر نظامی در حملاتی در نزدیك مرز لیبریا، هزاران غیر نظامی در ساحل عاج خانه و كاشانه خود را ترك كرده و گریخته اند.

مقامات ساحل عاج اعلام كردند این صلح بانان سازمان ملل متحد روز جمعه هنگام گشت زنی در منطقه ای بین دو روستا كشته شدند. دست‌كم یك نظامی ساحل عاجی كه با آنها بود نیز كشته شد.

یك سخنگوی سازمان ملل متحد در همین خصوص گفت مجموعه ای از حملات همزمان به چند روستا نزدیك شهر تای در جنوب غربی ساحل عاج نزدیك مرز با لیبریا به فرار غیر نظامیان منجر شده است.

این حملات چند روز پس از آن انجام شد كه گزارش دیده بان حقوق بشر، جنگجویان وفادار به لوران باگبو رئیس جمهور سابق ساحل عاج را عامل حملات اخیر در جنوب غربی این كشور خواند.

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد گفت، دست‌كم هشت غیر نظامی از جمله زنان كشته شده اند.

وی افزود صدها نفر وارد شهر تای شده اند و می توان تصور كرد كه هزاران نفر دیگر در جاده برای ورود به این منطقه هستند.

به گفته سخنگو ،35 خانواده از مرز عبور كرده و وارد لیبریا شده اند تا در آنجا پناه بگیرند .

شهردار شهر تای اعلام كرده است كه وحشتی واقعی بر منطقه حكم فرما شده است.

بر اساس این گزارش، یكی از ساكنان روستای پارا در این منطقه در تماسی تلفنی در همین خصوص اعلام كرد، در روستاها وحشت حكم فرما شده است و بسیاری در حال گریختن به جنگل و دیگران نیز در حال حركت به سوی لیبریا هستند.

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد گفت امدادگرانی از كمیته بین المللی صلیب سرخ، شورای پناهجویان دانمارك و گروه های محلی برای كمك به آوارگان و توزیع آب و مواد غذایی، در محل حضور دارند.

دفتر هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد گفت در تلاش است تا با مقامات محلی مذاكره كند تا به این ترتیب هماهنگیهای لازم برای واكنش به اوضاع انجام شود.

پل كوفی كوفی وزیر دفاع ساحل عاج گفت یك نظامی ساحل عاجی كه با نیروهای سازمان ملل متحد گشت زنی می كرد در این حمله كشته شد. این در حالی است كه یك منبع در ارتش ساحل عاج گفت دو تن از نظامیان ارتش كشته شدند.

ابیجان اعلام كرد نیروهایی كمكی را به این منطقه ناآرام اعزام كرده است.

بان كی مون دبیر كل سازمان ملل متحد اعلام كرد از كشته شدن هفت صلح بان این سازمان كه همگی اهل نیجر بودند، خشمگین شده است.

گروهی 900نفره از نظامیان نیجر در چارچوب ماموریت سازمان ملل متحد در ساحل عاج، در این كشور مستقر است.

این بیشترین تلفات نیروی صلح بان ده هزار نفری سازمان ملل متحد در ساحل عاج در پی استقرار آن در این كشور در سال 2004 میلادی است.

منطقه جنوب غربی ساحل عاج كه با لیبریا مرز مشترك دارد، بی ثبات ترین بخش این كشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار