مازندران /

راه اندازی بانک ژن ماهیان خزر در مازندران

بانک ژن ماهیان خزر در مازندران راه‌اندازی می‌شود

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با اشاره به اینکه بانک ژن ماهیان خزر در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد ، گفت:‌ 25 آزمایشگاه تحقیقاتی در حال حاضر فعال هستند و آزمایشگاه پایش آب شور نیز به زودی ساخته خواهد شد.

حسن نصرالله‌زاده افزود : دو طرح مهم ارزیابی سالانه ماهیان خزر و هیدروبیولوژی و آلودگی‌های خزر در این پژوهشکده در حال اجراست .

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی در استان وجود دارد که باید استفاده شود، تصریح کرد : تولید پیتون از ضایعات ماهی، کپسولی کردن اومگا3، به‌گزینی بعضی ماهیان دریایی و پرورشی و بررسی ژنتیکی ماهی‌ها به روش مولکولی از اقدامات این پژوهشکده است.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر گفت : ‌ به‌گزینی بعضی ماهیان دریایی و پرورشی آغاز شده و نیاز به اعتبارات خاص دارد.

نصرالله زاده با بیان اینکه در بخش بهداشت آبزیان هم کارهای خوبی انجام شده است تصریح کرد:‌ مازندران دارای رتبه نخست در پرورش ماهیان گرمابی و رتبه دوم ماهیان سردابی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه در خزر بیش از 350 گونه جلبک وجود دارد تصریح کرد جلبک‌ها کاربردهای بسیار فراوانی دارند که می‌تواند موجب اشتغالزایی و مانع خروج ارز از کشور شود.

بگفته وی‌ خزر با خلیج فارس تفاوت دارد و بسیار شکننده‌تر است چرا که آب خلیج فارس هر هفت سال عوض می‌شود اما آب خزر هر 250 سال، یک بار عوض می‌شود.

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزراز شانه‌دار خزر به عنوان سونامی خزر نام برد و گفت : صید کیلکا از 90 هزار تن، قبل از شانه‌دار خزر، به 10 هزار تن در حال حاضر کاهش یافت .

این مسئول با بیان اینکه آنزیم‌های خوبی از این شانه‌دار تهیه شده است افزود ‌ درباره هیولای خزر، کنترل بیولوژیک هم مطرح است.و‌ برخی گونه‌های بومی خزر می‌توانند از این شانه‌دار استفاده کنند.

نصرالله‌زاده با اشاره به اینکه با بحث شکوفایی جلبک در خزر مواجه هستیم، گفت:‌ در سال 85 ، حدود 20 هزار متر مربع جلبک سمی، خزر را پوشش داده بود و مشکلی که برای ماهی کفال ایجاد شده بود به همین دلیل است.

وی افزود با توجه به اینکه این مرکز دارای کشتی تحقیقاتی و امکانات سخت‌افزاری است درخواست داریم دستگاه‌ها کارهای تحقیقاتی را به ما واگذار کنند./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.