معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خبر داد؛

تهیه شناسنامه برای 800 گیاه دارویی در کشور

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از تهیه شناسنامه برای 800 گیاه دارویی در کشور خبرداد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سلطانخواه در حاشیه بازدید از نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت شناختن ترکیبات و خواص گیاهان دارویی، از انجام این کار توسط ستاد گیاهان دارویی خبرداد و گفت: تاکنون  برای 800 گیاه دارویی شناسنامه تهیه شده که در آن ویژگی ها و خواص گیاهان آمده است.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد شناسنامه برای گیاهان دارویی خاطر نشان کرد: ایجاد این مکتوبات برای دانشجویان شاغل در رشته  داروسازی سنتی در دانشگاه ها ضرورت دارد و نیاز آنها در این زمینه را برطرف می کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به استخراج اسانس و عصاره از گیاهان بیان کرد: در تلاش هستیم به فناوری دست یابیم که بدون تغییر در ترکیب و خواص گیاهان اسانس و عصاره آنها را تهیه کنیم و از آنها در افزودنی های غذایی، عطر و تولید داروهای گیاهی بهره ببریم که در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است.

دکتر سلطانخواه تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی طی چند سال گذشته کارهای ارزنده ای در همه بخش ها و شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطر نشان کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای تایید داروهای گیاهی، ارائه مجوز تولید و پروانه ساخت بسیار خوب عمل کرده است.

وی ادامه داد: تا سال 85 تنها 217 مجوز برای تولید داروهای گیاهی صادر شده بود که خوشبختانه در حال حاضر این تعداد به 700 مجوز افزایش یافته، در واقع این مجوز ها برای ورود این گونه داروها به بازار تولید و مصرف است.

برخی از داروهای گیاهی در فهرست بیمه قرار دارند

رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: برخی از داروهای گیاهی در فهرست بیمه قرار دارند که این موضوع گام مهمی به شمار می رود، زیرا اینگونه داروها بیشتر تجویز و استفاده می شود.

دکتر سلطانخواه بیان کرد: فناوری داروهای گیاهی  هایتک نیست و نیاز به سرمایه گذاری سنگین و اولیه ندارد، زیرا مورد استفاده عموم مردم است، بنابراین مشکلی در کشش بازار و ایجاد آن نداریم. دلیل صحت حرف های بنده وجود همین نمایشگاه و جشنواره همچنین فروشگاه های کوچک در آن است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار