زاهدان/فرمانده نیروی دریایی سپاه؛

نقش خلیج فارس و تنگه هرمز در صادرات نفت بسیار حائز اهمیت است

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینكه روزانه 19 تا 20 میلیون بشكه نفت از خلیج فارس صادر می شود گفت: نقش خلیج فارس در تامین انرژی جهان و همچنین تنگه هرمز به عنوان معبری برای عبور نفت در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران زاهدان ، دریادار پاسدار 'علی فدوی در مراسم معرفی فرمانده پایگاه دریایی امام علی (ع) ندسا چابهار گفت: این میزان صادرات نفت در زمان جنگ تحمیلی روزانه حدود 10 میلیون بشكه بود.

وی اظهار داشت: در گذر زمان، روز به روز بر نقش و اهمیت خلیج فارس و جغرافیای منطقه در تامین انرژی جهان افزوده شده و برای جهانیان بیشتر نمایان شده است.

وی افزود: در دو دهه اخیر میزان صدور نفت از خلیج فارس به دو برابر افزایش یافته است و براساس پیش بینی كارشناسان صادرات نفت از خلیج فارس در سال 2020 به بیش از 40 میلیون بشكه در روز افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: با مطرح شدن بحث بحران انرژی در دنیا از سال 1973 تاكنون سهم خلیج فارس از تامین انرژی جهان از 75 درصد به حدود 66 درصد كاهش یافت، اما این میزان كاهش در بخش نفت به سهم خلیج فارس در تامین گاز جهان اضافه كرده است.

دریادار فدوی گفت: از مجموع تولید هزار و 300 میلیارد بشكه نفت در جهان، 800 میلیارد بشكه نفت در خلیج فارس تولید می شود و همچنین ایران، روسیه و قطر كشورهای هستند كه بیشترین تولیدات گاز را در جهان دارند.

وی افزود: قرار داشتن كشورهای ایران و قطر در خلیج فارس با برخورداری از ذخایر قابل توجهی از گاز و نفت، اهمیت این خلیج را به عنوان شاهرگ تامین انرژی دنیا دوچندان كرده است.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین با تاكید بر موقعیت استراتژی ایران در خلیج فارس و دریای عمان گفت: موقعیت جغرافیایی و استراتژیكی این كشور بیش از گذشته برای دشمنان نمایان شده است، از این رو مواظب هستند تا در خلیج فارس درگیری ایجاد نشود، زیرا در رفتن یك تیر در این خلیج باعث فروپاشی اقتصاد جهان غرب خواهد شد.

دریادار فدوی یادآور شد: در 27 مهرماه 1366 كه سكوهای رشادت و رسالت در خلیج فارس توسط دشمنان مورد هدف قرار گرفت، بنا به اظهارات اقتصاددانان ظرف چند ساعت ارزش سهام دنیا سقوط كرد و به پایین ترین حد خود رسید.

وی گفت: اكنون وابستگی دنیا به خلیج فارس بسیار بیشتر از سال 1366 شده و متعاقب آن توانمندی جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به آن سال به مراتب افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در طول سالهای جنگ در تاریخ ایران، تهدید جغرافیایی این كشور در هر ابعادی منحصر به مرزهای زمینی بوده است اما اكنون تهدید از دریا نیز وجود دارد به همین سبب باید با قوت و اقتدار مواضع دفاعی را تقویت و مستحكم كرد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در حالی كه حدود 95 درصد صادرات ایران از طریق دریاست، عمده واردات كشورمان نیز از همین راه انجام می گیرد.

وی افزود: دو سوم جمعیت دنیا در كنار دریا سكونت دارند و از رفاه نسبی بهره مند هستند در حالی كه ساحل نشینان جنوب كشورمان از كمترین جمعیت و كمترین توسعه یافتگی برخوردارند.

وی بیان كرد: اگر چه طرحهای زیربنایی زیادی برای توسعه سواحل جنوب ایران در حال اجراست اما سرعت اجرای آنها بسیار كم است كه همت بیشتر مسوولان را در این زمینه می طلبد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین اظهار امیدواری كرد، پایگاه نیروی دریایی سپاه در چابهار با همكاری و همدلی منطقه سوم نیروی دریایی ارتش در كنارك؛ ماموریت های محوله را در سراسر دریای عمان و آبهای آزاد به نحو مطلوب انجام دهند.

وی گفت: با پشتیبانی و استقرار هواپیماهای جنگنده و رهگیر در پایگاههای نیروی هوایی واقع در جزایر ایرانی خلیج فارس، توانمندی دریایی جمهوری اسلامی ایران مضاعف خواهد شد.

در پایان این آیین ناوسالار یكم پاسدار 'منصور روانكار' به عنوان فرمانده پایگاه دریایی امام علی (ع) ندسا چابهار معرفی شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.