ماهواره ملي زهره از 8 زير سيستم ساخته شده است

زير سيستم‌هاي اصلي ماهواره زهره به 8 زير سيستم تقسيم مي‌شوند كه اين زيرسيستم‌ها ماهواره را جهت انجام بهتر ماموريت‌ها هدايت مي‌كنند.

حميد فاضلي، رئيس سازمان فضايي ايران در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت: در طراحي و ساخت ماهواره زهره و در بخش فضايي سيستم‌ ماهواره از سه گروه مهندسي، مديريت و تضمين محصول استفاده شده است.

وي افزود: ماهواره زهره به منظور پوشش سرويس‌هاي تعريف شده براي آن از محموله‌اي مخابراتي با 4 ترانسپوندر 36 مگاهرتزي در هر باند استفاده شده است.

فاضلي اظهار داشت: ماهواره زهره جهت كاركرد صحيح از 8 زير سيستم توان، مديريت داده و فرمان، مخابرات، تعيين و كنترل موقعيت و وضعيت ، مكانيزم، پيشرانش، كنترل حرارت و سازه تشكيل شده است.

وي تصريح كرد: نرم افزار نصب شده روي برد ماهواره محموله را در ارائه سرويس‌هاي خود و انجام ماموريت ها كمك مي‌كند.

* ماهواره زهره در يك دوره 6 ماهه طراحي و ساخته شد

فاضلي عنوان كرد: گروه مهندسي وظيفه طراحي ماهواره و نظارت بر ساخت آن را عهده‌دار شده‌آند و فعاليتهاي آن تحت هدايت گروه مهندسي سيستم و در گروه‌هاي فني مرتبط با زير سيتسم‌هاي ماهواره انجام مي‌شود.

وي تاكيد كرد: طراحي مفهومي ماهواره زهره در بازه‌اي 5 ماهه به انجام رسيد و طي آن ويژگي‌هاي اصلي محموله و هشت زير سيستم آن نيز تعيين شد.

فاضلي يادآور شد: بر اساس ويژگي‌هاي ماهواره مدل آن توسعه يافت و ماهواره زهره در پژوهشكده تحقيقات فضايي در يك دوره 6 ماهه طراحي و ساخته شد.

وي خاطر نشان كرد: در مدل توسعه‌اي ماهواره زهره سيستم پيشرانش شامل موتور مانورهاي مداري ، تراسترها، چرخش صفحات خورشيدي، باز و بسته شدن آنتن‌ها و برخي از مكانيزم‌هاي ديگر شبيه‌سازي شده است.

فاضلي افزود: تجهيزات و جانماي اوليه اين ماهواره قبلاً به نمايش گذاشته شده بود ودر حال حاضر اصلي‌ترين خروجي اين ماهواره روند اوليه يكپارچه سازي ماهواره بوده است كه اين امر به تنهايي در كشور بي‌نظير بوده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار