تبریز/

آذربایجانشرقی حائز رتبه ی نخست در حجامت

مدیركل انتقال خون آذربایجان شرقی با اشاره به دلیل احتمال بالای ورود ویروس در هنگام انجام تاتو، حجامت و خالكوبی، یادآور شد: افرادی كه این اعمال را انجام می دهند نمی توانند تا یك سال بعد از آن، خون خود را اهدا كنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، دکتر محمدرضا خليلي امروزدر جمع خبرنگاران یادآور شد: به دلیل حساسیت و دقت موجود در خصوص سالم بودن خون های دریافتی از اهدا كنندگان، در صورت مشاهده موارد مزبور از مراجعه كنندگان خون دریافت نمی شود.

 وی با بیان اینکه حجامت فواید پزشکی دارد یادآور شد: نه تنها بر اساس یافته های علمی اهدای خون چندین برابر حجامت برای سلامتی بدن مفید است بلکه هر کیسه خون اهدایی به 9 فرآورده تبدیل و جان 3 نفر را نجات می دهد.

خلیلی با بیان اینكه آذربایجانشرقی رتبه ی نخست در آمار حجامت را به خود اختصاص داده است گفت: افراد سالم بهتر است به جای حجامت خون خود را اهدا كنند و افراد مبتلا به فشار خون بالا و یا هپاتیت که نمی توانند خون اهدا كنند، عمل حجامت را انجام دهند.

وی با بیان اینکه استفاده از مواد مخدر نیز برای اهدای خون منع دارد یادآورشد: مسلما كسی كه مواد مخدر مصرف می كند، رفتارهای پرخطر نیز دارد و احتمال آلوده بودن خون به انواع ویروس بالاست.

وی اظهاركرد: معتادان تزریقی تا آخر عمر از خون دهی معاف هستند و سایر افراد نیز كه مصرف بسیار پایین دارند به مدت یك سال معاف می شوند.

وی اطمینان داد: تمام خون و فراورده های خونی كه تاكنون در اداره كل انتقال خون استان تهیه شده اند به دلیل انجام آزمایشات دقیق كاملا سالم هستند.

 مدیرکل پایگاه منطقه‌ای آموزش انتقال خون آذربایجان‌شرقی بیشترین رده سنی اهداکنندگان خون را 25 تا 35 سال اعلام کرد و گفت: این استقبال جوانان مزیت‌های بسیاری را از نظر پزشکی دارد و اهدای این گروه سنی به لحاظ دلایل علمی جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود.

خلیلی در ادامه پزشکان را از نظر صنفی جزو رکورداران اهداکنندگان خون در استان دانست و تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 150 پزشک از اهداکنندگان مستمر خون سازمان انتقال خون استان هستند و دانشجویان، کسبه و بازاریان نیز جزو مشتریان دائمی انتقال خون بوده و بیشترین مراجعه را به انتقال خون دارند.

وی مدت زمان ایده ال برای ذخیره خون را 5 تا 10 روز اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به استقبال گسترده ی مردم آذربایجان به اهدای خون، و بمنظور کاهش پرت خون و در دسترس بودن خون سالم، آذربایجانشرقی از سه سال قبل، در روزهای پر مراجعه اقدام به اجرای طرح ابتکاری طرح نوبت دهی کرده است.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای آموزش انتقال خون آذربایجان‌شرقی درباره روزهای پیک کاری مجموعه تحت مدیریتش گفت: اهداکنندگان خون در فصل بهار به این اقدام راغب‌تر هستند و روزهای عاشورا، تاسوعا و اربعین به دلیل اعتقادات مذهبی جزو روزهایی است که سازمان انتقال خون با بیشترین مراجعه‌کننده و اهداکننده مواجه است.

وی تصریح کرد: طرح نوبت‌دهی در روزهایی که مراجعه‌کننده به انتقال خون زیاد است در برنامه کاری قرار گرفته تا هم از هدررفت خون جلوگیری شود و هم برای تمام گروه‌های خونی و در تمام روزها خون در اختیار باشد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.