شیوع آرتروز زانو در افراد سالمند بالا است به طوری که آمارها نشان می دهند که یک سوم افراد بالای 65 سال آرتروز زانو دارند.

زهرا رضا سلطانی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: آرتروز زانو شایعترین مشکل زانو است که مهم ترین عامل افزایش دهنده خطر ابتلا به آن، افزایش سن است.

وی با بیان اینکه آرتروز زانو در سنین بالای 45 سال شیوع بسیار بیشتری در مقایسه با قبل از آن دارد اظهار داشت: البته شیوع این بیماری در مردان و زنان در سنین قبل و بعد از 45 سالگی الگوی متفاوتی دارد.

رضا سلطانی تصریح کرد: در زنان و پس از 45 سالگی به علت افت هورمون استروژن، استئوآرتویت بیشتر دیده می شود، اما درمردان در سنین کمتر از 45 سال شیوع استئوآرتوریت بیشتر است.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به بالا بودن شیوع آرتروز در افراد سالمند، تاکید کرد: آمارها نشان می دهند که یک سوم افراد بالای 65 سال آرتروز دارند.

وی گفت: همچنین بر طبق برخی از آمارها، حدود 70 درصد افراد بالای 75 سال نیز علایم آرتروز را از خود بروز می دهند.

*** زنان چاق 5 برابر بیشتر دچار آرتروز می شوند

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش در ادامه گفت: عوامل مختلفی در بروز آرتروز به ویژه در ناحیه زانو نقش دارند که چاقی  و اضافه وزن از مهمترین آنها است.

وی تاکید کرد: زنان چاق حدود 5 برابر بیشتر دچار آرتروز می شوند و البته در مردان نیز چاقی و اضافه وزن خطر آرتروز زانو را چند برابر افزایش می دهد.

رضا سلطانی با اشاره به اینکه عوامل مادرزادی از دیگر عوامل مهم مرتبط با آرتروز یا استئو آرتریت است، یادآور شد: امروزه  معتقدند که عوامل ژنتیکی نیز می توانند موجب تخریب مفاصل شده و خطر ابتلا به استئوآرتریت را افزایش دهد.

وی گفت: عدم تساوی اندام ها نیز می تواند با آرتروز زانو در ارتباط باشد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان اینکه افراد با مشاغل خاص مانند کشاورزان و کارگران کارخانه بیشتر دچا آرتروز زانو می شوند اظهار داشت: اختلالات هورمونی نیز خطر آرتروز را افزایش می دهد به طوری که در زنان پس از دوران یائسگی و با کاهش هورمون استروژن، موارد استئوآرتریت افزایش می یابد.

وی خاطر نشان کرد: نژاد، آسیب به مفاصل، ضعف عضلات و بیماری هایی که موجب تغییر شکل می شوند نیز از دیگر عوامل ابتلا به آرتروز به ویژه آرتروز زانو است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار