دانشنامه پزشكي //

ويتامين E بدنمان را از چه طريقي تامين كنيم؟

ویتامین E یکی از آنتی اکسیدانها بوده و بهتر است با فواید این ویتامین و نقش های مهم آن در بدن آشنا شوید.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، ویتامین E (توکرفرول) به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در کلیه بافتهای بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ویتامین E نقش مهم و تعیین کننده ای در جلوگیری از ابتلا به سرطان، تقویت باروری و پیشگیری از پیری و جلوگیری از شکنندگی پوست دارد.

 ویتامین E مقاومت سلولهای پوست را افزایش می‌دهد و با تقویت عناصر تشکیل دهنده این بافت از تاثیر عوارض آسیب رسان نور خورشید جلوگیری می‌کند.

 مصرف ویتامین E سبب تولید اسپرم در مردان و جلوگیری از سقط جنین در زنان می‌شود و همچنین برای درمان نازایی، قاعدگی های دردناک و خشکی های حاصله از یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 ویتامین E در موادی مانند غلات، نان سبوس دار، سبوس گندم، بادام زمینی تازه، بادام، گردو، زیتون، سویا، روغن آفتابگردان، تخمه آفتابگردان، سبزی هایی مانند کلم، کاهو، اسفناج، مواد لبنی ماهی، تخم مرغ، خامه تازه، جگر گاو و جو دارد .

لازم به ذکر است، به دلیل کلسترول بالا در زرده تخم مرغ نباید زیاد آن را مصرف کرد و نیز جگر دارای کلسترول بسیار بالایی بوده که مصرف آن باید بسیار محدود شود و همچنین خامه و مواد لبنی و پرچرب هم نباید خیلی مصرف کرد.

 مصرف آنتی اکسیدانها به میزان اندازه و لازم برای بدن ضروری است و در صورت صلاحدید پزشک می‌توان اقدام به مصرف قرص های ویتامین E کرد و در حال حاضر علاوه بر تجویز آن از سوی پزشکان پوست به منظور حفظ جوانی و طراوت پوست در دیگر حوزه های پزشکی نیز به عنوان عامل ضد بروز بیماری سرطان به وسیله پزشکان متخصص و با صلاحدید آنها تجویز می شود.

همچنین استفاده از کرم های موضعی حاوی آنتی اکسیدانها به منظور جلوگیری از تاثیر زیان آور رادیکالهای آزاد توصیه می شود./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار