مدیرعامل موسسه شهید رجایی قرارگاه خاتم الانبیا (ص)؛

ما هیچ وقت عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نکرده ایم

فعاليت‌هاي توسعه‌اي قرارگاه خاتم الانبیاء در صنعت نفت مزاحمتي براي بخش خصوصي ایجاد نکرده بلكه زمينه را براي حضور فعال گسترده اين بخش فراهم مي‌كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  مهدی اکبري مدير موسسه شهيد رجايي قرارگاه خاتم الانبيا در مراسم بهره برداري از افزايش ظرفيت انبار نفت نظامي اهواز گفت: گاهي نگاه به فعاليت هاي قرارگاه خاتم الانبيا به اين گونه است که حضور اين قرارگاه مزاحمتي براي بخش خصوصي دارد؛ اما ما هيچ گاه نخواسته ايم جاي بخش خصوصي را بگيريم بلکه در هر پروژه اي که ظرفيت هاي اجرا فضاي محدودي را براي حضور بخش خصوي ايجاد کرده؛ حضور مي يابيم و پس از آزادسازي ظرفيت ها؛ راه را براي حضور بخش خصوصي باز کرده و بخش هاي مختلف يک پروژه را براي تکميل و توسعه تحويل بخش خصوصي مي دهيم.
وی تصریح کرد: ما هیچ وقت نخواسته‌ايم كه در فضاي محدود وارد شويم بلكه به دنبال اين هستيم كه سر پلي را بگيريم و بعد آن را در اختيار بخش خصوصي قرار دهيم.
اکبری با بيان اينكه جرقه «ما مي‌توانيم» در صنعت نفت را قرارگاه خاتم‌الانبياء (ص) زد، افزود: تا سال 82 هيچ پيمانکار ايراني در پارس جنوبي مشغول به فعاليت نبود و تا اين سال تلاش بسياري کرديم تا با اعتماد دولت به پيمانکاران داخلي بتوانيم بخشي از پروژه هاي فازهاي پارس جنوبي را در دست بگيريم که بالاخره با همراهي يک شرکت مشاور خارجي در مناقصات پارس جنوبي شرکت کرده و در يک مناقصه برنده شديم اما پس از برنده شدن خاتم الانبيا در مناقصه، مشاور خارجي به خاطر فشار تحريم ها از ايران رفت و يک سال اجراي مناقصه تعطيل شد که در اين مدت قطر منابع ايران را مي برد.
مدير موسسه شهيد رجايي قرارگاه خاتم الانبيا اعلام کرد: پس از يک سال با آمدن دولت جديد، قرارگاه با همراهي دو شرکت مشاور ايراني فعاليت خود در پارس جنوبي را آغاز کرد.
وي با اشاره به اينكه در ابتدا باور «ما مي‌توانيم» در برخي از مسئولان وجود نداشت، اظهار كرد: در شرايطي كه قطر در برداشت گاز از ميدان عظيم پارس جنوبي از ما پيشي گرفته بود برخي از مسئولان منتظر بودند كه از طريق مناقصه خارجي توسعه اين ميدان بزرگ را انجام دهند.
اكبري با اشاره به اينكه با وجود برنده شدن قرارگاه خاتم‌الانبياء (ص) در طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي يك شرط، مبني بر اينكه بايد مشاور خارجي در كنار نيروهاي ايراني حضور داشته باشد، براي اين قرارگاه گذاشته شد، اما با جدي‌تر شدن شرايط تحريم مشاوران خارجي نيز از حضور در اين طرح توسعه كنار رفته‌اند و اين طرح حدود يك سال بلاتكليف بود.
مدیرعامل موسسه شهید رجایی قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با بيان اينكه با تغيير مديريت در دولت طي جلساتي مقرر شد كه كار با مشاورهاي داخلي آغاز شود، يادآور شد: اكنون تمام فازهاي ميدان گازي پارس جنوبي توسط پيمانكاران داخلي در حال توسعه است.
وی با تکید براین که نتيجه تعلل در اعتماد به پيمانکاران داخلي تاراج منابع ملي را به همراه داشت اظهار داشت:
مدت ها منتظر حضور خارجي ها در مناقصات پارس جنوبي بوديم و تنها نتيجه اين انتظار اين بود که قطر سال ها منابع ايران را در پارس جنوبي برد.
اکبري با بيان اينکه سال ها با انتظار براي حضور خارجي ها، قطر منابع ايران را در پارس جنوبي به تاراج برد، گفت: قرارگاه خاتم الانبيا در پارس جنوبي سر پل ورود ديگر بخش هاي خصوصي به پروژه هاي پارس جنوبي شد و اکنون تمامي فازهاي اين ميدان توسط پيمانکاران داخلي در حال توسعه است./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار