افراد مسن بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي کليه هستند

افراد مسن بيشتر دچار افزايش فشار خون و ديابت هستند که مجموعه اينها علاوه بر افزايش سن بر عملکرد و کليه ها تاثير منفي مي گذارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر لسان پزشکي، رئيس کنگره سه روز بيماري مزمن کليه و تازه هاي آن در جمع خبرنگاران گفت: با افزايش سن ارگان هاي بدن ازجمله کليه تغييرات خاصي پيدا مي کند.

وي افزود: افراد مسن بيشتر دچار افزايش فشار خون، اضافه وزن و ديابت مي شوند و مجموعه اينها علاوه بر افزايش سن بر عملکرد کليه ها تاثير مي گذارد.

لسان پزشکي تصريح کرد: قدرت کليه ها در جهت دفع مواد زايد با افزايش سن به طور نسبي کاهش مي يابد و همچنين با افزايش سن وزن و حجم و ساير کليه ها نيز کم مي شود.

رئيس اين کنگره اظهار کرد: يکي از اقدامات در اين زمينه اين است که عوامل بيماري زاي همراه را کم کنيم به عنوان مثال اگر فردي مبتلا به فشار خون بالا است، رژيم کم نمک را در پيش گرفته و دارو مصرف کند.

وي عنوان کرد: مجموعه اين عوامل باعث مي شود با وجود بالا رفتن سن فرد شدت آسيب به کليه ها کم شود.

* يکي از علل بيماري هاي قلبي ابتلا به بيماري هاي کليه است

وي ادامه داد: مراجعه منظم به پزشک و تشخيص بيماري کليه در مراحل اوليه باعث مي شود که اگر فرد قرار است در سن 75 سالگي دچار نارسايي کليه شود، 15 سال به تعويق بيفتد.

وي با بيان اينکه بسياري از بيماران مبتلا به نارسايي کليه در اثر بيماري قلبي عروقي فوت مي کنند افزود: علت اول مرگ و مير در افراد بيماري قلبي عروقي است که يکي از علل بروز آن وجود بيماري کليه است.

رئيس مرکز تحقيقات نفرولوژي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار کرد: افراد جواني که در خانواده سابقه بيماري کليه دارند بايد کليه آنها حتي در طفوليت نيز چک شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار