ايستگاه‌هاي زميني مي‌توانند ثابت و هم سيار باشند

برخي از ايستگاه‌هاي زميني در يك مكان ثابت و برخي ديگر بر روي كشتي، هواپيما و وسايل نقليه‌ هستند كه به آنها سيار مي‌گويند.

محمد رضايي، كارشناس ماهواره طلوع در گفتگو با خبرنگار نجوم باشگاه خبرنگاران گفت:‌ مخابرات ماهواره‌اي بدون ايستگاه زميني كه در واقع وظيفه ارسال و دريافت از ماهواره را برعهده دارد كامل نيست.

وي افزود: نظارت و كنترل پرتاب، هدايت ماهواره بر و كنترل مسير، نظارت و كنترل ماهواره و انتقال كنترل به ايستگاه زميني از عمده  وظايف ايستگاه‌ها پس از پرتاب ماهواره و جدايش ماهواره از موشك حامل است.

رضايي عنوان كرد: تجهيزات اصلي ايستگاه زميني علاوه بر روي زمين ممكن است بر روي كشتي و يا هواپيما و خودرو نيز قرار داشته باشد.

* ماهواره ملي طلوع داراي سه ايستگاه زميني با  عملكرد‌هاي متفاوت است

وي تصريح كرد: به ايستگاه هاي زميني كه بر روي هر وسيله‌اي به جز زمين قرار مي‌گيرند ايستگاه زميني سيار مي‌نامند.

رضايي عنوان كرد: يك ايستگاه زميني ثابت يا سيار ارتباط مخابراتي بين زمين و فضا را برقرار مي‌كند و خط ارتباطي زمين و فضاي منتهي به زمين را تشكيل مي‌دهند.

وي ايستگاه هاي زميني كنترل تله متري و فرمان را يكي از انواع ايستگاه‌هاي زميني دانست و تاكيد كرد: كنترل پرواز، كنترل و نظارت بر صحت عملكرد زير مجموعه‌هاي ماهواره و كنترل عمليات تصوير برداري از نواحي مورد نياز از جمله وظايف اين ايستگاه است.

رضايي اظهار داشت: ارسال نرم افزار جديد براي كامپيوتر هاي آن بورد و كاليبراسيون و تنظيم سنجنده‌ها نيز ار ديگر وظايف ايستگاه‌هاي زميني كنترل تله متري و فرمان است.

وي خاطر نشان كرد: انواع خدمات قابل ارائه توسط ايستگاه‌هاي زميني گوناگون شامل ارتباطات ثابت و سيار پخش و ديگر ارتباطات است.

رضايي افزود: ايستگاه هاي زميني ماهواره طلوع نيز شامل ايستگاه هاي زميني پرتاب و كنترل پرتاب fcc، ايستگاه هاي زميني كنترل تله متري و فرمان tt8c و ايستگاه‌هاي زميني دريافت تصاوير است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار