واردات نفت چين از ايران ركورد زد

صادرات نفت خام ايران به چين فقط ظرف يک ماه گذشته، بالغ بر 35 درصد افزايش يافته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشا تودي، مجري اين شبکه ابتدا گفت، يک روز پس از آن که هيلاري کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، اعلام کرد به نظر مي آيد چين در حال محدود کردن خريدهاي نفتي اش از ايران باشد، آمار و ارقام جديد نشان مي دهد که واردات نفت خام ايران توسط چين فقط از ماه گذشته ميلادي به اين طرف در حقيقت 35 درصد افزايش يافته است. پکن حتي از تهران خواسته تا تمامي نفت مازادي را که روي کشتي ها و در مکان هاي ديگر به علت تحريم هاي اتحاديه اروپا و کاهش صادرات نفت ايران به اين قاره، ذخيره کرده است را نيز به چين بفروشد. 

مجري شبکه با کيان مختاري، مقاله نويس و مفسر سياسي، از تهران گفتگو کرد.

مختاري گفت آمريکا قادر نيست چين راتحريم کند زيرا چين، چنانکه گفتم، بالغ بر سه هزار ميليارد دلار اوراق قرضه آمريکا و ارز دلار در اختيار دارد. چين به راحتي مي تواند هرگونه حرکت آمريکا را به روش هاي مختلف تلافي کند. به علاوه، بازار آمريکا، بزرگترين خريدار محصولات صنعتي و توليدي چين است، و لذا آمريکا نمي تواند بازار داخلي خود را نيز با شوک شديد مواجه کند. 

حال اگر چين و هند توأماً از تبعيت از تحريم هاي آمريکا ابا کنند، آنگاه آمريکا بايد بپذيرد که اين حرکت (تحريم ايران) از همان ابتدا اشتباه بوده و هيچ تأثير عملي بر روي ايران نخواهد داشت. در چنين فضاي اقتصاد بين المللي، ديگر دوران تحريم هاي يکجانبه به پايان رسيده است، زيرا کشورهاي جهان خود را ملزم به پيروي از خواسته هاي يک کشور خاص نمي بينند. آمريکا که خودش به صورت عملي با توجه به بدهي هاي يکصد تريليون دلاري اش، ورشکسته است، قادر نيست کشورهاي ديگر جهان را تهديد به تحريم کند تا آنان را ملزم به پيروي از تحريم هاي آمريکا عليه ايران کند. به نظر من اين مردم آمريکا خواهند بود که بايد هزينه اينگونه قمارهاي  آمريکا را در سطح بين المللي با ماليات هاي خود، افزايش بيکاري و وخيم تر شدن اوضاع معيشتي شان بپردازند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار