بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی عمومی مشخص شد؛

ترک‌ها به شدت با مواضع اردوغان در قبال سوریه مخالفند

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه این روزها به عنوان یکی از مخالفان سرسخت بشار اسد و دولت او در سوریه شناخته می شود، اما نظر سنجی اخیر در ترکیه نشان دهنده مخالفت اکثر مردم این کشور با جانبداری اردوغان از ترروریست های سوری است به نحوی که قریب به اتفاق شهروندان ترک خواهان رویکردی خنثی در این زمینه اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هفته نامه ترکیش ویکلی، پژوهش اخیر انجام شده توسط مرکز "مطالعات اجتماعی آنکارا" نشان می دهد بیش از دو سوم مردم ترکیه مخالف هرگونه مداخله ترکیه در اوضاع داخلی سوریه هستند و آن را به ضرر منافع کشور خود می دانند.  
 
 این نظر سنجی موید این فرضیه است که حتی طرفداران سرسخت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز گمان می کنند جانبداری وی از مخالفان سوری می تواند تبعات سنگینی را برای دولت و مردم ترکیه به همراه داشه باشد.
 
شرکت کنندگان در این پژوهش معتقدند دخالت و جانبداری در بحران سوریه می تواند به سرایت بحران به ترکیه منجر شود. آنها می گویند "دولت ترکیه به جای اینکه از مخالفان سوری حمایت کند و حتی راه را برای تامین سلاح به آنها هموار کند، بهتر است رویکردی خنثی را در این زمینه اتخاذ کرده و نسبت به تحولات این کشور موضعی منصفانه بگیرد."
 
به اعتقاد بسیاری از پاسخ دهنگان به این نظر سنجی، تصمیم آنکارا در اعلام موضع صریح در قبال بحران سوریه در روزهای ابتدایی آشوب ها، بسیار شتاب زده و نسنجیده بود و دولت می توانست با صبر و شکیبایی بیشتری نسبت به تحولات همسایه خود اعلام نظر کند.  
 
 سینان اولگن یکی از دیپلمات های سابق وزارت خارجه ترکیه نیز در مصاحبه با این هفته نامه می گوید: "به نظر من دولت ترکیه خیلی زود همه پل های پشت سر خود را خراب کرد. اردوغان و دستیارانش گمان می کردند با حمایت از شورای ملی سوریه و ارتش آزاد زمینه را برای برتری آنکارا در دروان پس از سقوط اسد فراهم می کنند. غافل از اینکه دولت اسد مقاوت بسیار بیشتری نسبت به تهدید ها داشته و بر خلاف انتظار ترکیه، به این راحتی ها سقوط نمی کند. حال اردوغان و دستگاه سیاست خارجی او باید به فکر تدوین سیاست جدید در قبال دمشق باشند."  
 
به گفته یک کارشناس سیاسی دیگر، "تحولات اخیر در سوریه و ناتوانی دول غربی در پایئن کشیدن دولت دمشق، به شدت باعث سرخوردگی و یاس اردوغان از متحدان غربی و عرب خود شده و آنکارا ممکن است در رفتارهای خود در قبال بحران سوریه تجدید نظر کند."
 
گفته می شود اردوغان حساسیت زیادی به نظرسنجی های عمومی دارد و شخصا بسیاری از آنها را مطالعه می کند. به این ترتیب انتشار نتایج نظر سنجی اخیر می تواند به شدت باعث یاس و ناامیدی او شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار