اصفهان/

ضرورت حمایت سازمان میراث فرهنگی از صنایع دستی عشایر

مدیر امور عشایر استان اصفهان با بیان اینكه سازمان میراث فرهنگی استان در حوزه صنایع دستی، هماهنگی و همكاری لازم با عشایر ندارد، گفت: این سازمان باید از صنایع دستی این قشر حمایت كند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان اصغر مرادی' در جلسه شورای امور عشایر استان اصفهان كه در شهرستان 'چادگان' برگزار شد، افزود: عشایر استان نیازمند تامین اعتبارات لازم در امور فرهنگی و آموزش و پرورش هستند.

وی اضافه كرد: سالانه 24 هزار و 500 متر مربع انواع صنایع دستی توسط عشایر استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینكه عشایر در حوزه آبخیزداری و منابع طبیعی نیازمند سند دار شدن اراضی كشاورزی هستند، اضافه كرد: كمك به بهداشت محیط و تامین فرصت برای آموزش‌های ترویجی و فنی حرفه‌ای عشایر لازم است.

وی با بیان اینكه عشایر نیازمند دریافت تسهیلات بانكی با نرخ هفت درصد بویژه از سوی بانك كشاورزی هستند، افزود: مساله خشكسالی كه گریبانگیر آنها شده نیاز به این وامها را بیشتر كرده است.

مرادی گفت: در سال گذشته اعتباری بالغ بر 6/4 میلیارد تومان از محل اعتبارات مدیریت بحران استان برای جبران و جلوگیری از مشكلات عشایر هزینه شد.

وی با بیان اینكه اساس زندگی عشایر دام و علوفه است، تاكید كرد: عشایر استان برای تامین علوفه یارانه ای نیازمند همكاری مسوولان استان هستند.

وی افزود: عشایر قشری از جامعه هستند كه سربار جامعه نیستند و توانایی تولید دارند.

مدیر امور عشایر استان اصفهان با بیان اینكه یك سوم دام استان در اختیار عشایر است، افزود: سالانه حدود 10 هزار تن گوشت قرمز در بازار مصرف اصفهان و استان‌های همجوار توسط عشایر منطقه توزیع می‌شود.

به گفته وی، امور عشایر استان اصفهان در سال گذشته حدود 10 میلیارد تومان در مناطق عشایری استان هزینه كرد كه امید است این میزان اعتبار افزایش پیدا كند.

مرادی اظهار داشت: مدیریت امور عشایر استان تاكنون توانسته است 57 درصد از جامعه عشایری استان را تحت پوشش شاخص های توسعه انسانی در استفاده از سوخت های فسیلی و انرژی پاك و 38 درصد از جامعه عشایری را تحت پوشش برخورداری از آب آشامیدنی قرار دهد.

وی افزود: سالانه 50 هزار سیلندر گاز با قیمت مصوب شهری و یكصد هزار لیتر نفت به چادرهای عشایری تحویل داده می شود.

وی با بیان اینكه سالانه حدود یكهزار كیلومتر ایلراه در استان بهسازی می شود، افزود: تا پایان سالجاری 20 دستگاه حمام خورشیدی برای هر 10 خانوار عشایری در نظر گرفته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.