در بيانيه شماره1 شورای مردمی دانشجويان مطرح شد؛

آیا گرانی‌ها با این شدت و وسعت قابل قبول است؟

شورای مردمی دانشگاه هاي كشور در حمايت از حقوق مستضعفان در ارتباط با گراني هاي پيش آمده اخير بيانيه اي را منتشر كردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شورای مردمی دانشجويان با انتشار بيانيه اي خواستار  حمایت از حقوق مستضعفان و مبارزه با گرانی ها شد.
متن بيانيه به شرح زير است:

غلاء السعر یُسیءُ الخُلق و یُذهِب الأمانة و یَضجُرُ المرءَ المسلم

گرانی قیمت‌ها اخلاق و رفتار مردم را بد می‌کند. امانت‌داری را از بین می‌برد و مردم مسلمان را در فشار و سختی به ستوه می‌آورد
امام صادق (ع) – فروع کافی جلد ۵

افزایش بیش از اندازه قیمت کالا های اساسی در چند ماه گذاشته بیش از بیش فشارهایی را بر مردم خصوصا مستضعفان وارد نموده است؛ فشار هایی که دلایلش در دعواهای سیاسی کمتر مورد توجه قرار گرفته و دود این غفلت ها به چشم مردم می رود.

هرچند ادله مختلفی همچون هدفمندی یارانه ها، تحریم های اقتصادی کشور،  نوسانات نرخ ارز و… در خصوص گرانی ها مطرح می شود و قسمتی از این دلایل تا حدی مورد پذیرش است، اما سوال اصلی  این است که حتی با پذیرش این دلایل، آیا وجود گرانی ها با این شدت و وسعت  قابل قبول است؟

از نظر ملت ما که ملتی مستحکم در برابر زور گویی های جهانی است و از پس تحریم های سی و چند ساله همیشه سر بلند بیرون آمده است، صبر در برابر فشارهای اقتصادی ناشی از اصرار بر آرمانهای خود نه تنها امری پذیرفته شده است بلکه حرکتی برای استقلال بیشتر و امری مقبول و مورد تایید می باشد و دشمنان ملت ایران باید بدانند که این مردم نه تنها از تحریم و تبعات آن ترسی ندارند، بلکه با آغوشی باز از هر نوع حرکتی که منجر به اسقلال بیشتر شود حمایت خواهند نمود.

ولی آنچه می تواند دل این ملت را به درد آورد،  فشارهایی است که از سر کوتاهی در وظایف و یا اشتباه ها در تصمیم مسئولین داخلی اعم از مجلس و دولت و … ایجاد می گردد.

به نظر ما گرانی های اخیر بیش از آنکه وابسته به عوامل بیرونی باشد ناشی از تصمیمات غلط و اشتباه است و به خوبی می دانیم چنانچه می توانستیم فضای داخلی اقتصاد کشور را مدیریت کنیم، این مقدار فشار اقتصادی بر ملت تحمیل نمی شد.

به همین دلیل و بدون شک مردم هیچ گاه مسکن های لحظه ای دولت مبنی بر واردات بی رویه کالا ها برای کاهش قیمت را نمی پذیرند؛ زیرا به خوبی می دانند که این کار خیانتی بزرگتر به ملت است؛ چرا که با واردات بیش از حد و غیر منطقی امکان ادامه حیات و فعالیت از تولید کنندگان داخلی گرفته می شود و این در آینده ای نه چندان دور یعنی وابسته نمودن کشور به واردات. و این بار نیز از دولتمردان و تصمیم گیران می خواهیم که به جای مدیریت درست و پاسخ صحیح به مطالبات ما، با اقدام های کوتاه مدت مثل واردات بی رویه با خنجر از پشت اقتصاد را نابود نکنند.

اما قسمتی از آسیب شناسی  شورای مردمی حمایت از حقوق مسنضعفان در برابر گرانی های اخیر به شرح زیر است:

۱-عدم حمایت مناسب از تولید کنندگان؛

در هدفمندی یارانه ها دو بخش یعنی مردم و تولید کنندگان از بیشترین آسیب پذیری بر خوردار بودند؛ اما در این بین بیشترین آسیب نصیب تولید کنندگان شد. تولید کنندگانی که نتوانسته بودند در این شرایط خود را با تغییرات قیمتی همراه کنند و دولت  نیز تلاش جدی برای حمایت از آنان ترتیب نداده و به تعهدات خود در قبال افزایش هزینه های ناشی از تغییر قیمت حامل های انرژی به تولید کنندگان عمل نکرد. البته نباید از نقش مجلس در عدم قانون گذاری صحیح در این بخش نیز چشم پوشی کرد. حاصل این اتفاق نامیمون افزایش قیمت به دلیل افزایش ناشی از هزینه تمام شده از یکسو و افزایش قیمت به دلیل ایجاد مازاد تقاضا پس از خارج شدن بسیاری از بنگاههای تولیدی از چرخه تولید بود.

۲-عدم نظارت دولت؛

 مردم بخش دیگری  هستند که در هدفمندی یارانه ها مورد آسیب بودند؛ هرچند دولت در ابتدا با حمایت جدی و مناسب خود از مردم و نظارت صحیح بر افزایش قیمت ها توانست نظر مردم را در اجرای مناسب این طرح عظیم جلب نماید، ولی چند ماه بعد گویی دولت با چالش های دیگری مواجه شد و تقریبا نظارت بر افزایش قیمت ها که امری مهم در اجرای هدفمندی بود را به فراموشی سپرد و فرصت را در اختیار سو ء استفاده کنندگان قرار داد تا بتوانند به هر بهانه ای افزایشی در قیمت کالا ها ایجاد کنند؛ هرچند که افزایش قیمت ها در مواردی کاملا صحیح بود ولی عدم نظارت فرصتی فراهم آورد که فقط عده ای از آن منتفع  شوند.

۳-دلال ها

 اما سومین عامل موثری که نمی توان آن را نادیده گرفت، دلالی های فراوان در بازار می باشند. محصولات متنوع در مبدا با قیمتی ناچیز خریده می شوند ولی تا مقصد که باید بدست مشتری برسند این قیمت چند برابر می گردد.برای نمونه می توان محصولات کشاورزی را مثال زد که کشاورزان زحمت عمده آن را برعهده دارند، مجبورند با قیمتی ناچیز محصول خود را فروخته ولی دلال ها باعث می شوند تا با چند برابر قیمت، محصول به دست مصرف کننده برسد.

رد پای مشکلات نظارتی در این بخش هم دیده می شود.

از طرفی وارد کنندگان هم نقش عمده ای دراین میان برعهده دارند و با واردات بی رویه توان رقابت را از تولید کننده داخلی می گیرند و در مواردی باعث ضرر های فراوانی به تولید کنندگان می شوند مثلا مشاهده میشود در حالی که چندین تن از پیاز کشاورزان جیرفتی بر روی زمین میماند و از بین میرود پیازهای پاکستانی و چینی وارد میشود.

۴-مقصران تصمیم گیر؛

شاید انتظار شناخت مقصر برای مردم انتظار بجایی باشد؛ چرا که بسیارند تصمیمات غلطی که تبعات سنگینی برای مردم در بر داشته اند. انتظار آن است تصمیمات مقتضی برای کنترل قیمت ها در وقت و جایگاه مخصوص خودش گرفته شود و اگر از زمان خودش بگذرد تبعات بدتری را به دنبال خواهد داشت به طور مثال چرا گوشت با قیمت ۹هزار تومانی وارد کشور می شود ودر داخل  با قیمت ۲۵ هزار تومان تولید میشود؟ چرا زمانی تولید کننده ی دام در کشور نیاز به خوراک دام با قیمت پایین داشت تصمیمی برای واردات خوراک دام گرفته نشد و نتیجه این تصیم غلط افزایش قیمت گوشت شد؟ چگونه می شود از نهاد متولی این سوال را نداشت که چرا قیمت تمام شده این قدر بالاست؟ چرا چند ماه پیش به فکر نرفته اید که با افزایش قیمت خوراک دام نمی توان قیمت تمام شده را پایین آورد؟ چرا بجای تامین خوراکی ارزان قیمت، بدنبال واردات گوشت و لبنیات و .. هستید؟ یافتن مقصر اصلی این گرانی ها خواسته ای بجاست و برخورد با تصمیم گیران این خطاها یکی از لازمه های ضروری در این بین است.

 در پایان این شورا اعلام می دارد برای دفاع از حقوق مستضعفان در مبارزه با گرانی ها تلاش خواهد نمود و این امر را رسالتی برای حمایت از حقوق به حق صاحبان اصلی انقلاب می داند.

 و این راه همچنان ادامه دارد…
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار