دانشجوي طلبه حوزه علميه قم در نقد فضاي فرهنگي دانشگاه ها گفت: فرهنگ‌سازي در دانشگاه با توسعه فضاي فيزيکي آن به دست نمي‌آيد.

سيد محسن كربلايي دانشجوي طلبه حوزه علميه قم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران در توضيح فضاي فرهنگي دانشگاه ها، اظهارداشت:‌ اولين نقدي که به فضاي دانشگاه هاي ما وارد است اين است که ما در دانشگاه هايمان شاهد توسعه كمّي بوده ايم بدون اينکه زيرساخت‌هاي آن را اصلاح کنيم.

وي با بيان اينکه كمبود  اساتيدي كه اعتقاد به مباحث اخلاقي و انقلابي داشته باشند و ذهن دانشجويان را هدايت كنند و با مباني اسلامي آشنا باشند، يکي ديگر از نقدهايي است که به دانشگاه هاي ما وارد است،‌ تصريح کرد: دانشگاه ها به جاي تربيت اساتيد قوي و کارآمد بيشتر در جهت توسعه فضاي دانشگاه ها فعاليت مي کنند در صورتي که دانشگاه فضاي انسان سازي است و بايد در آن به اخلاقيات اهميت داده شود نه اينکه کميت فضاي آن مد نظر باشد.

کربلايي با تاکيد بر اينکه تا زماني كه نتوانيم زيرساخت فضاي فرهنگي و علمي را تقويت كنيم، نمي توانيم براي فرهنگ و اخلاق دانشجو سرمايه‌گذاري كنيم، يادآورشد: سرفصل هاي تدريس در دانشگاه بيشتر با مباني غربي تعريف مي شود که اصول آن با اسلام مطابقت ندارد و اين محتواي آن برخاسته از فرهنگ غرب است.

اين فعال دانشجويي بااشاره به اينکه دانشگاه‌ها بايد به سمت بومي‌سازي بروند، اضافه کرد: دانشجو وقتي که وارد دانشگاه مي شود، از خانواده جدا شده و نظارت‌هاي خانواده از آنان برداشته مي شود و با قرار گرفتن در فضايي که با فرهنگ بومي آنان متناقض است،‌ دچار شكاف فرهنگي مي‌شوند و اعمال نامتناسب از آنها سر مي‌زند.

وي اصلاح زيرساخت‌هاي فرهنگي توسط مسئولين را مهمترين عامل اسلامي کردن فضاي دانشگاه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: بايد در دانشگاه ها به دانشجويان بهاي بيشتري داده شود و فضاي دانشجويي طوري در نظر گرفته شود تا به لحاظ اخلاقي دانشجوياني مناسب با فرهنگ ايراني و اسلامي تربيت شوند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار