مشهد/

کاهش ورود جوانان مشهدی به زندان

رئيس‌كل دادگستري خراسان رضوي بر رسيدگي به شكايات شهروندان و زائران، ارتقاي سطح امنيت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم تاكيد كرد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن شريعتي در نشستي خبري به مناسبت هفته قوه قضائيه با اشاره به اجماع مقامات اقتصادي استان و دادگستري خراسان رضوي در مورد برخورد قاطع با جرائم اقتصادي در سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني، از تشكيل شعب ويژه‌اي براي رسيدگي به جرائم اقتصادي در استان خبر داد.

وي تصريح كرد:‌ اين اقدام در راستاي حمايت از توليدات بومي استان و تسريع در شكايات رسيده به دادگستري و براي مهار و كاهش تخلفات اقتصادي در دستور كار قرار گرفته است.

وي برخورد قاطع و سريع با مجرمان حرفه‌اي، متعرضان به اموال و نواميس مردم و برخورد با باندهاي قاچاق و جرائم سازمان‌يافته را اصلي‌ترين اولويت دستگاه قضائي در سال 91 اعلام كرد و ادامه داد: در حال حاضر دستگاه قضائي و ديگر نهادهاي متولي مبارزه با مواد مخدر، ضربات و لطمات زيادي به قاچاقچيان عمده مواد مخدر در استان وارد آورده‌اند، به گونه‌اي كه بيشتر قاچاقچيان مواد مخدر، مسير انتقال مواد مخدر به استان را از مرز‌هاي شرق كشور به استان‌هاي غربي تغيير داده‌اند.

رئيس‌كل‌ دادگستري خراسان رضوي در ادامه از برخورد شديد با شرب خمر و اجراي كامل قوانين اسلام در اين رابطه سخن گفت و ابراز داشت: براي نمونه، در اواخر سال گذشته و اوايل امسال، پرونده دو متهم كه پيش از اين، دو بار به جرم شرب خمر مجازات شده بودند، در مرحله سوم به صدور حكم اعدام منجر شد و اين دو پرونده در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد.

شريعتي در ادامه نشست خبري خود با خبرنگاران، از كاهش 5/6‌درصدي ورود مجرمان به زندان‌هاي استان طي سال گذشته خبر داد و ابراز داشت: در سال 90 در مقايسه با سال 89، موفقيت‌هاي قابل قبولي در حوزه قضائي استان به دست آمد كه شامل كاهش 5/25‌درصدي ورود افراد زير 19 سال به زندان، كاهش نزديك به 18‌درصدي ورود به زندان براي سنين 19 تا 25 سال و نيز كاهش نزديك به 20‌درصدي بزه بود.

كاهش 19‌درصدي حضور زندانيان سرقتي در زندان‌ها

وي همچنين از كاهش 19‌درصدي حضور زندانيان سرقتي در زندان‌ها ياد كرد و ادامه داد: در مورد ورود كودكان مجرم و جرائم عفت و اخلاق عمومي نيز به ترتيب شاهد كاهش 7 و 5/4‌درصدي در آمار ورود متهمان به زندان هستيم.

رئيس‌كل دادگستري استان، افزايش 90‌درصدي آمار زندانيان توزيع،‌ توليد و قاچاق‌كننده مواد مخدر را نشانه تلاش پيگير نيروي انتظامي و دستگاه قضائي خواند و ابراز داشت: در سال گذشته، 450خانه توزيع كننده مواد مخدر نيز پلمب شده است.

وي از كاهش رشد طلاق در سال 90 در مقايسه با سال 89 خبر داد و گفت: در حالي كه در سال 89 شاهد رشد 9‌درصدي طلاق در مشهد بوديم، سال گذشته اين آمار فقط 3‌درصد رشد داشت.

شريعتي به كاهش 5/4‌درصدي قتل عمد و افزايش 11‌درصدي كشف قتل عمد نيز اشاره كرد و افزود: سرقت‌هاي مسلحانه، جيب‌بري و جعل نيز به ترتيب در سال گذشته 8، 6 و 27‌درصد در مقايسه با سال 89 كاهش يافت، ضمن اينكه سرقت به عنف نيز در همين بازه زماني 20‌درصد كاهش يافته است.

طولاني شدن روند بررسي پرونده ها به دليل كمبود قاضي موضوع ديگري كه رئيس كل دادگستري، روز گذشته به آن اشاره كرد، مسئله كمبود قاضي در استان و طولاني شدن روند دادرسي بود كه در اين خصوص شريعتي ابراز داشت: طولاني شدن برخي پرونده‌ها به‌خاطر كمبود قاضي در استان است؛ با اين حال در حال حاضر پرونده‌ دادگاه‌هاي خانواده‌ در نهايت 80 روز، پرونده‌هاي جزائي 64 روز، دادگاه انقلاب 28‌روز و پرونده دادگاه‌هاي عمومي نيز در نهايت 57 روز رسيدگي و احكام آن صادر مي‌شود./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.