کارشناس امور خاورميانه با بيان اينکه واکنش سوريه به هواپيماي متجاوز ترکيه کاملاً طبيعي بود تاکيد کرد واشنگتن در سوريه دخالت مي کند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العالم، "ادوارد پک" درباره احتمال رويارويي نظامي بين ترکيه و سوريه گفت: احتمال مي دهم که وقوع چنين رويارويي ممکن باشد، اما آنچه ما اميدواريم اين است که عقلانيت حاکم باشد، برآيند تنش و درگيري به نفع هيچ طرفي نخواهد بود. اوضاع اکنون بين سوريه و ترکيه به علت هاي مختلف به خودي خود پيچيده است.

وي در ادامه گفت: سوريه براي آرام کردن اوضاع تلاش مي کند و ترکيه نيز سعي دارد بدون دامن زدن به تنش موجود در اين باره به مسئله فيصله دهد، زيرا علاوه بر تحولات داخلي سوريه، منطقه در آستانه سرفصل خطرناکي بين دو کشور قرار دارد. از بزرگ نمايي و متشنج کردن وضع هيچ طرفي سود نخواهد بود.

ادوارد پک در ادامه درباره واکنش کشورهاي غربي و منطقه به تنش موجود بين ترکيه و سوريه گفت: بان کي مون، دبير کل سازمان ملل متحد، خواستار حل تنش ها از طريق ابزارهاي ديپلماتيک است. درباره آمريکا نيز بايد بگويم که هميشه در واکنش هايش درباره سوريه زياده روي مي کند. از اين رو، آمريکا نبايد درباره تحولات مربوط به دو کشور ترکيه و سوريه دخالت کند زيرا حوادث بين دو کشور به آمريکا يا غرب مربوط نمي شود بلکه به خود آن دو کشور مربوط مي شود.

کارشناس خاورميانه در ادامه درباره فرار يک خلبان سوري با هواپيمايش به اردن و ارتباط اين مسئله با ورود هواپيماهاي ترکيه به حريم هوايي سوريه گفت : فکر نمي کنم بين اين دو حادثه ارتباطي وجود داشته باشد. اين اولين بار نيست که خلباني از يک کشور به کشور ديگري پناهنده مي شود.

وي تصريح کرد : مسئولان سوريه متوجه هواپيمايي شدند که از طريق دريا وارد حريم هوايي آن شده بود. از اين رو، با سرعت عمل کردند زيرا مسئولان سوريه از ماهيت هواپيما و اهداف آن اطلاع نداشتند، بنابراين رفتار دولت سوريه در اين باره منطقي بود و طبيعي است که چنين حادثه اي روي دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار