رودهن/

طرح احياء بافت هاي فرسوده شهر دماوند در دست مطالعه است

طرح احياء بافت هاي فرسوده شهر دماوند در راستاي مقام سازي و تشويق شهروندان براي بازسازي بناهاي فرسوده، در دست مطالعه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن  بافت فرسوده شهری به عرصه هایی از محدوده قانونی شهرها اطلاق می شود که به دلیل فرسودگی کالبدی، برخوردار نبودن مناسب از دسترسی سواره، تاسیسات، خدمات و زیر ساختهای شهری آسیب پذیر است و ارزش مکانی، محیطی و اقتصادی بسیار کمی دارد.

این بافتها به دلیل فقر ساکنان و مالکان آنها امکان نوسازی خود به خودی را نداشته و در کنار آن نیز مشکلات را در مبلمان شهری ایجاد می کند.

اما به لحاظ کارشناسی بافت فرسوده افزون بر این شاخص‌ها، از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز دچار مشکل است.

شهر دماوند یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی استان تهران محسوب می شود که با بناهای فرسوده و بافت‌های قدیمی بسیاری مواجه است و روز به روز نیز بر استحکام بناها کاسته و به مرور زمان نیز خطر آفرین می شوند.

در محلات قدیمی دماوند بناهای فرسوده ای وجود دارد که در کنار خطرآفرین بودن، بر زیبایی شهر نيز مي كاهد و حتی در مواردی از نظر امنیت اجتماعی موجب ناامنی شهروندان می شود.

اين بناهاي فرسوده به مرور زمان با تخریب شدن بخش هایی از بنا، خطر آفرين شده که در اين راستا همكاري مسئولان امر چون شهرداری دماوند، دادگستری شهرستان، نیروی انتظامی و دیگر مسئولان شهری و شهرستانی را در رفع خطر آن مي طلبد.

شهردار دماوند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با بیان اینکه تخريب بافت هاي قديمي بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداریها نسبت به رفع خطر از بناهای فرسوده صورت مي گيرد، خاطرنشان کرد: شهر دماوند با داشتن قدمتی طولانی، دارای بناها و بافت های فرسوده است که نيازمند توجه بيشتر بر  رفع هر چه سریع تر بافت های فرسوده دارد.

"مرتضی همتی" تصریح کرد: وجود این بافت های فرسوده علاوه بر داشتن خطرات بسیار، بر زیبایی چهره شهر می کاهد که اقدام در جهت حسن اجرای قانون می تواند بسیاری از موضوعات مورد توجه در مبلمان شهری را مرتفع سازد.

وی افزود: بسیاری از این بافت های فرسوده در محلاتی قدیمی و غیراستاندارد از لحاظ وسعت، بنا شده است که در صورت حوادث طبیعی نیروهای امداد و آتش نشانی برای امدادرسانی دچار مشکل خواهند شد که با رفع خطر قبل از هر گونه حوادث احتمالی می توان بسیاری از مشکلات را پیش گیری کرد.

شهردار دماوند با اشاره به بازدیدهای محله محوری در سطح شهر و رسیدگی به درخواست های به حق مردم در خصوص تخریب بافت های فرسوده، اظهار داشت: شهرداری دماوند با ایجاد تمهیدات لازم و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت به منظور رفع بافت های فرسوده در این منطقه اقدام نموده است.

همتي در ادامه با اشاره به احياء بافت هاي فرسوده در سطح شهر نيز تصريح كرد: شهرداري دماوند براي احياء بافت هاي فرسوده نيازمند طرح و نقشه ايي مدون است كه اين مهم با همت مسكن و شهرسازي، هم اكنون مشاوري توانمند انتخاب شده و در حال برداشت مطالعات مي باشد.

اين مديرشهري با بيان اينكه مقرر گرديده اين طرح بين شش ماه تهيه و يك ساله به تصويب برسد، بيان داشت: شهرداري ها براي تخريب، نوسازي و يا بازسازي بافت هاي فرسوده نيازمند طرح و نقشه ايي مدون هستند تا بتواند طرح احياء و مقاوم سازي را اجرا نمايد.

وي ادامه داد: از سويي ديگر براي ترغيب شهروندان در رو آوردن به تخريب و بازسازي بناهاي فرسوده خود، نيازمند سياست هاي تشويقي در سطح شهر هستيم كه انشاا.. اين سياست ها نسبت به طرح تهيه شده از سوي مشاور تعيين مي شود.

شهردار دماوند خاطرنشان كرد: شهرداري براي صدور مجوز نيز نيازمند طرح است كه اميد مي رود با سرعت مناسب بافت فرسوده شهري خود را احياء كنيم.

همتي با اشاره به حادثه خيز بوده شهر دماوند نيز گفت: دماوند به خاطر زلزله خيز بودن و قرار گرفتن در كنار دو محور ترانزيتي هراز و فيروزكوه از يك موقعيت استراتژيك برخوردار است كه اجراي طرح احياء بافت هاي فرسوده بعد از گذشت 80 سال از فعاليت شهرداري تا به حال به آن پرداخته نشده است./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.