رحيمي در مراسم افتتاحيه‌ هفته‌ فرهنگ و هنر استان كردستان؛

كردستان مهد تمدن ايران باستان است

فرهنگ و آثار باستاني استان كردستان و شهرهايي چون سقز، نشان دهنده‌ فرهنگ غني و با شكوه اين استان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مراسم هفته فرهنگي كردستان شب گذشته در فرهنگسراي نياوران با حضور محمدرضا رحيمي معاون اول رياست جمهوري، محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حميد شاه آبادي معاون وزير ارشاد اسلامي، قباد ميمنت آبادي مديركل اداره ارشاد استان كردستان و نمايندگان مجلس استان كردستان برگزار شد.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در ابتداي سخن خود در خصوص بعثت پيامبر اكرم(ص) و ولادت امام حسين(ع) گفت: بعثت مربوطه به يك زمان خاص نبوده بلكه در همه‌ زمان ها و تاريخ ها پيوسته و جاريست بعثت از زمان هاي قبل كه به پيامبر مبعوث شود، وجود داشته است.
وي در ادامه به يكي از صفات خداوند اشاره كرد و گفت: صمد يكي از صفات خداوند متعال بوده كه به معني بي نيازي خداوند و نياز همه‌ي موجودات به او است يعني همه نيازمند ذات مقدس خدا هستند همانطور كه در سوره‌ صمد در نماز به اين موضوع اشاره شده است.
رحيمي معاون اول رئيس جمهور تصريح كرد: خداوند به دليل اينكه زيبايي خود را نشان دهد بنده اي چون حضرت محمد(ص) را خلق كرد كه همه  زيبايي ها و صفات خوب خداوند در حضرت محمد (ص) نمودار است.
وي در ادامه بيان كرد:حتي خود حضرت رسول(ص) هم مي‌فرمايد من نقطه‌ ب بسم الله هستم خداوند دليل خلقت، را پيامبر ناميد و همه چيز را براي آن حضرت خلق كرد حضرت محمد(ص) تصور جمال خدا است.
رحيمي معاون اول ريئس جمهور پيامبر را نور بشريت عنوان كرد و ادامه‌ داد: بعثت همچون قرآن هميشه و همواره جاويدان و جاريست.
وي با تبريك اعياد شعبانيه به ويژه ولادت امام حسين(ع) عنوان كرد: امام حسين (ع) در بين مردم كردستان و اهل تسنن از احترام و عظمت بسياري برخوردار است مردم كردستان به معرفت و باوفايي حضرت عباس (ع) ارادت خاصي دارند.
رحيمي معاون اول رئيس جمهور اظهار داشت: مردمي به با معرفتي و با صفايي مردم كردستان در دنيا نظير ندارد و چرا كه مردم كردستان قلبي پاك چون پاكي زلالي آب دارند.
وي به شاعران كردستاني كه شعرهاي بسياري در خصوص امام حسين(ع) سروده اند اشاره كرد و گفت: شاعران كرد و صاحب نام بسياري در خصوص امام حسين(ع) و امام رضا(ع) شعرهاي ماندگار و زيبايي را سروده اند.
رحيمي ادامه داد: اسلام در كردستان بدون نزاع و درگيري بوجود آ‌مد و در برخي شناسنامه ها  اختيار ديني نوشته شده يعني خود مردم  كردستان به اختيار خود يگانه دين الهي را پذيرفتند.
وي در خصوص فرهنگ استان كردستان گفت: همانطور كه مي دانيد تمدن مادها در سرزمين كردستان بوجود ‌آمده در نتيجه فرهنگ قبل از تمدن مادها در كردستان وجود داشته است.
رحيمي ادامه داد: آثار باستاني بازمانده در اطراف شهر سقز نشان دهنده‌اي فرهنگ با شكوه و غني كردستان است.
معاون اول رئيس جمهور تصريح كرد: زماني كه رئيس جمهور و معاون اول خود را از خطه‌ي كردستان برگزيد طعنه هاي بسياري به سمت من وارد شد اما من تصميم گرفتم با تلاش بسيار و توجه نكردن به اين طعنه ها و كنايه ها به كار خود ادامه‌  دهم.
رحيمي كردستان را سرزمين آموزه هاي عشق و محبت عنوان كرد و گفت: گوشه اي از عشق را مي‌توان با هنرمنداني چون مرحوم سيد علي عسگري نام برد كه صداي اذان اين مرحوم همه‌ي سنندج را در بر مي‌گرفت.
وي در مورد موسيقي كردستان بيان كرد: موسيقي كردي حريف و رقيبي ندارد اساس و عمق موسيقي ايراني در كردستان است كه در هيچ جايي چنين موسيقي نظير ندارد.
رحيمي در پايان به برنامه ها و طرح هاي شهر كردستان اشاره كرد و گفت: در نظر داريم طرح مهر ماندگار و برنامه هاي ديگري را در كردستان انجام دهيم كه موجب شكوفايي فرهگ و تمدن اين استان خواهد شد.
در ادامه سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از تبريك به مناسبت اعياد شعبانيه گفت: امسال توانستيم هفته هاي فرهنگ و هنر استان هاي مختلف را در مجموعه هاي چون نياوران، برج آزادي،‌ تئاتر شهر با همكاري دستگاه هاي مختلف از جمله سازمان ميراث فرهنگي برگزار كنيم.
وي ادامه داد: استانها توانائي ها،‌ آداب و رسوم خو را در اين هفته هاي هنر و فرهنگ به مردم تهران و ديگر شهرها نشان دادند.
حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تعامل بين مردم تهران با ديگر شهرهاي ايران اشاره كرد و گفت: برگزاري هفته هاي هنر و فرهنگ براي مردم تهران جالب بوده چرا كه با آداب و رسوم و فرهنگ هاي متنوع شهرهاي مختلف ايران آشنا مي شوند اما برگزاري اين هفته هاي فرهنگي تنها در تهران برگزار نمي شود بلكه در كشورهاي ديگري چون مالزي، لبنان برگزار نشده است.
وي برگزاري هفته هاي فرهنگي را كمك بسياري به ايجاد فضاي صميمي بين طوايف مختلف عنوان كرد و گفت: زبان هنر رساترين و گويا ترين و ماندگار ترين زبان براي معرفي فرهنگ ايران عزيز است و با توبه به تبليغات منفي با زبان هنر مي‌توانيم اين تبليغات منفي را خنثي كنيم.
قباد ميمنت آبادي مديركل اداره‌ي ارشاد استان كردستان ابتداي سخنان خود را با سلام به شهداي كردستان آغاز كرد و گفت: اميدواريم امروز توانسته باشيم هنر و فرهنگ استان كردستان را به نمايش بگذاريم و با مردم مركز  ايران تعامل خوبي داشته باشيم.
وي به حضور مقام معظم رهبري در كردستان اشاره كرد و تصريح كرد: حضور مقام معظم رهبري در كردستان موجب بركات بسياري را به دنبال داشت و موجب توانمندي هر چه بيشتر هنر و ادب استان شده است و همانطور كه رهبر عنوان كرد كردستان داراي مفاخر ادبي بسياري است.
ميمنت آبادي در پايان با تبريك اعياد شعبانيه عنوان كرد: خوشبختانه روز آغاز مراسم هفته‌ي فرهنگ و هنر كردستان با اين اعياد مصادف شده و ما اين موضوع را به فال نيك مي‌گيريم اميدواريم بتوانيم كردستان را كه سراسر از هنر است را به مردم تهران معرفي كنيم.
در پايان مراسم هفته هنر و فرهنگ استان كردستان در فرهنگسراي نياوران از هنرمندان عرصه‌ي خوشنويسي موسيقي و تئاتر توسط معاون اول رئيس جمهور و وزير ارشاد اسلامي و معاون وزير ارشاد اسلامي با اهداي جوايزي تقدير به عمل آمد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.