باغ های یزد؛ یاقوت سبز و ناشناخته کویر +عکس

باغ های تاریخی یزد با معماری اصیل ایرانی و اسلامی و قدمت چند هزار ساله از مواریث ارزشمند گذشتگان و گویای هنر و سخت کوشی کویرنشینان خوش نام است. طراحی و ساخت باغ های تاریخی با وجود کمبود آب در این استان نشانگر نبوغ استعدادها و خلاقیت معماران و باغ سازان تلاش گر و قناعت پیشه یزدی است .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، باغ ها همواره مظهر زیبایی،‌ سرسبزی، خرمی و شادابی بوده اند و نعمت وجود آنها در مناطقی که طبعیت دست از آستین سخاوت بیرون نیاورده است، بیش از پیش خودنمایی می کند. باغ ایرانی ظرافت های بسیاری را چه از بعد معماری و هنری و چه فنی در خود جای داده است که حاصل قرن ها تجربه باغ سازی مردمان این سرزمین در شرایط سخت آب و هوایی است که با خلاقیت و ابداعات فراوان همراه بوده است .

طراحی این بـاغ ها به گونه ای بوده است که رایحه گیاهان شاداب، نوای غلغله زن آب و پرندگان آواز خوان، بافت و نسج کاشی صاف و زمین مرطوب، مزه میوه های آفتاب پرورده و منظره گل ها و موزائیک های رنگارنگی که در آیینه حوض های آرام انعکـاس یافته‌ اند، برجسته سازی شوند .

جدای از فضای معمارانه و ویژگی‌ های خاص بنا در باغ های تاریخی می‌ توان به سهولت تاثیر شگرف هنرهای وابسته به معماری نظیر کاشی کاری ، مینیاتور و هنرهای سنتی را نیز جستجو کرد ؛ به طوری که نقاشان و معماران ایرانی، فضای باغ را طوری تزئین می ‌کردند که جلوه‌ گر هنر، فرهنگ و تمدن ما باشد و به همین علت باغ ‌های هر دوره دارای سبک و معماری خاص خود است و جالب‌ ترین سبک معماری که همراه با خلاقیت و ابتکار هنری آنان است تلفیق ‌معماری ایرانی با سبک اسلامی بوده است.

هر چند همیشه مهم ترین باغ ها در مالکیت پادشاهان و پادشاه زادگان و خوانین بوده و کمتر در اختیار مردم عادی قرار گرفته است، ولی خاطره آنها در ذهن ایرانیان جاودانه مانده است و اصول شان حتی در حیاط کوچک خانه ها خودنمایی می کند.

باغ های تاریخی یزد با معماری اصیل ایرانی و اسلامی و قدمت چند هزار ساله از مواریث ارزشمند گذشتگان و گویای هنر و سخت کوشی کویرنشینان خوش نام است. طراحی و ساخت باغ های تاریخی با وجود کمبود آب در این استان نشانگر نبوغ استعدادها و خلاقیت معماران و باغ سازان تلاش گر و قناعت پیشه یزدی است .



وجود ساختمان های قدیمی و تاریخی با معماری زیبا و سنتی در وسط باغ که به آن "عمارت" گفته می ‌شود، از ویژگی‌ های باغ های تاریخی یزد است. عصرهای تابستان اتاق های سه دری و پنج دری به نسیم خنک و باغچه و حوض باز می شد و صحنه های ماندگار و دل انگیزی برای ساکنین کویر به همراه داشت.

در گذشته که امکانات سرمایشی و گرمایشی به شکل امروزی وجود نداشت باغ ها در شهرهایی کویری نظیر یزد به اوج بلوغ و معماری رسیدند و برای مردم آسایش و آرامش به ارمغان آوردند. آب، حوض، فواره، سنگ فرش و باغچه ها با گل و سبزه به زیبایی در باغ ها طراحی شده و با رنگ آمیزی بی نظیری به هر بیننده ای طراوت و نشاط می بخشیدند.

این باغ ها روزگاری برای صاحبان خود که اغلب خوانین و متمولین شهرها بودند، مکانی امن و آسوده بود و هم اکنون ، گردشگران و عامه مردم در این باغها به تفرج می پردازند.

استان یزد دهها باغ تاریخی منحصر به فرد را در گستره وسیع خود جای داده که علاوه بر جذابیت ‌های تاریخی از لحاظ اکوتوریستی نیز دارای اهمیت خاص و همواره پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است .از میان این باغ ها می توان به باغ گلشن طبس، باغ دولت آباد یزد، باغ مشیرالممالک یزد، باغ پهلوان پور مهریز، باغ تیتو بافق و باغ صدری تفت اشاره کرد.

باغ نمیر از جمله باغ هایی است که کار احیای آن از چند سال پیش آغاز شد و بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد. باغ نمیر تفت با 99 فواره در آینده ای نزدیک بهره برداری می شود و شاهکاری از معماری و ذهن خلاق مردم کویر را به نمایش می گذارد .

عمارت و باغ صدری تفت نیز با مساحت تقریبی 12 هزار متر مربع در جنوب شرقی شهر تفت با 99 فواره و اتاق‌ های سه دری با تزئینات زیبا در نوع خود منحصر به فرد است. این باغ به شماره 2898 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است .



از سوی دیگر باغ تاریخی دولت آباد یزد مرتفع ترین بادگیر جهان را در خود دارد و سال 1390 در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

یزد سرزمینی است در مرکز ایران ، دارای کوه هایی کم باران، دشت هایی خشک و تفتیده، کویرهایی سوزان و البته سرزمین قنات هایی شگرف خفته در دل زمین که مردمان سخت کوش آن مدام در پی آب که تنها به اکسیر آن زمین‌ هایشان سبز است .این کویر نشینان پر عزم و توانا چون اراده کنند، نشان همتشان با گذر فرسنگ ها از زیر زمین به چشمه ای جوشان در روی زمین تبدیل می شود .

این خطه کویری با شرایط آب و هوایی بیابانی گرم و خشک و مقدار متوسط بارندگی سالانه بین 50 تا 100 میلیمتر، فاقد رودخانه های دائمی است ؛ به همین دلیل از روزگار قدیم چاه و قنات منابع تامین کننده آب این استان بوده است به طوری که در این استان حدود 700 رشته قنات و سه هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق وجود دارد  پس دیدن این جاذبه ها را از دست ندهید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Kazakhstan
علی
۱۴:۳۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۱
duset daram
آخرین اخبار