اراک/

ضد آفتاب برای کودکان ضروری است

آیا استفاده از ضد آفتاب و عینک آفتابی برای کودکان ضروری است ؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک استفاده از ضد آفتاب برای کودکان از ۶ ماهگی به بعد کاملا ضروری است. این تاکید هم از این روست که بیشترین تماس و تاثیر اشعه ماورا بنفش خورشید مربوط به ۱۸ سال اول زندگی است. یعنی آثار و حتی عوارض قرار گرفتن در برابر تابش اشعه UV در این دوران ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر از دوره های دیگر سنی است. به طوری که خیلی از عوارض پوستی که در بزرگسالی دیده می شود، ریشه در مراقبت های پوستی نادرست در برابر اشعه خورشید در دوران کودکی و نوجوانی دارد. به طور کلی، استفاده از ضد آفتاب به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی بسیار ضروری تر از دوران میانسالی است.

نکته ی مهم و ضروری

از حساسیت زا نبودن کرم مطمئن شوید

یادتان باشد برای انتخاب ضد آفتاب بچه ها حتما سراغ محصولات مخصوص کودکان بروید، چون این محصولات جدا از فیزیکی بودن معمولا ملایم تر و مناسبتر هستند.

در ضمن دقت کنید که روی این ضد

آفتاب ها برچسب های بدون مواد تحریک کننده ( no -irritating ) بدون عطر و مواد خوشبو کننده(fragrance free) یا ضد حساسیت (hypoallergenic) قید شده باشد. اما با وجود در نظر گرفتن این موارد قبل از استفاده از ضد آفتاب روی پوست کودک حتما مقدار کمی از کرم را روی قسمت کوچکی از پوست دست کودک امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن کرم حساسیت ندارد. بعد از این مرحله، نیم ساعت قبل از خروج از منزل قسمت هایی از پوست کودک مثل صورت، دست و پاهای او را که در معرض آفتاب قرار میگیرند به خوبی با کرم بپوشانید.

از ضد آفتابهای فیزیکی استفاده کنید

حساس بودن پوست کودکان ایجاب میکند در انتخاب ضد آفتاب مناسب آنها دقت بیشتری به خرج دهید. ضد آفتاب مناسب بچه ها ضد آفتابهای فیزیکی است. این ضد آفتاب ها نور خورشید را منعکس میکنند و همین باعث می شود تماس آنها با پوست هیچ واکنشی به دنبال نداشته باشد.

این در حالی است که ضد آفتاب های شیمیایی نور خورشید را جذب میکنند و همین ریسک واکنش پذیری آنها با پوست حساس کودکان را بالا می برد. کرم های فیزیکی چربی بسیار زیادی دارند و انواع قدیمی آنها مثل اکسیددوزنگ به دلیل رنگ سفیدی که دارند روی پوست کاملا به چشم میآیند، اما ضد آفتابهای فیزیکی جدید این مشکلات را ندارند و تحمل آنها بسیار راحت است. به طوری که حتی به بزرگترها هم توصیه می شود برای پیشگیری از حساسیتهای احتمالی پوستی از این ضد آفتاب ها استفاده کنند. جدا از تاکید بر فیزیکی بودن ضد آفتاب های مخصوص کودکان باید به این نکته هم دقت کنید که ضد آفتاب انتخابی شما باید ترکیباتی داشته باشد که ساختمان های سلولی نارس را محکم کند. ضمن این که نسبت به شستوشو مقاوم باشد تا حتی زمانی که بچه ها به دلیل فعالیت زیاد پوست خود را با آب می شویند کرم اثر خود را از دست ندهد.

از ۳ سالگی عینک آفتابی بزنید:

معمولا بچه ها از ۲ سالگی به خاطر آمادگی که از نظر توانایی های جسمی پیدا می کنند بیشتر از گذشته در فضاهای باز و خارج از منزل حضور پیدا می کنند. بنابراین از همین سن استفاده از عینک آفتابی برای آنها ضروری است، اما از آنجا که معمولا این بچه ها به دلیل کنجکاوی زیاد تحمل نگهداشتن عینک روی چشم را ندارند، بهتر است برای حفاظت از چشم آنها از کلاه های لبه دار یا سایه بان های آفتابگیر استفاده کنید. اما از ۳ سالگی باید کودکان را برای استفاده از عینکهای آفتابی استاندارد آموزش بدهید به طوری که یاد بگیرند بدون روی چشم داشتن عینکهای آفتابی از منزل خارج نشوند./س

برچسب ها: ضد آفتاب ، کودکان ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.