تبریز/

تولید محصولات سالم ،در آذربایجان شرقی جزو برنامه های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، از توسعه استفاده از روشهای جدید بر پایه کاربرد کودهای زیستی در تولید محصولات سالم در استان خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبريز، ایرانی فام  در بازدید از باغات شهرستان ، گفت: این امر با نظارت کارشناسان امر، در تمامی شهرستانها از مرحله کشت تا برداشت تداوم می یابد و بر اساس گزارشات حاصله، محصولات تولید شده کشاورزی در این استان، از نظر سلامت جایگاه ویژه ای را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

 وی با اشاره به توسعه کنترل پسیل پسته و گلابی با استفاده از پودر کائولن گفت: این طرح درسال گذشته، درسطح محدود و در منطقه شهرستان شبستر اجراءگردیده و با توجه به موفقیت حاصله، در سال جاری در همان محل و در سطح وسیع مورد استفاده قرار گرفته و هم چنین مقدمات اجرای آن در قراملک شهرستان تبریز نیز فراهم آمده است. 

وی همچنین از توسعه کاربرد روش جدید پیش آگاهی با استفاده از درجه حرارت های موثر روزانه موسوم به روش"d.d " در شهرستان های مراغه، اهر، بستان آباد، ملکان و عجب شیر خبر داد و گفت: تعمیم این روش در تمامی شهرستان های استان، تحول مهمی را در ارائه توصیه های بموقع کارشناسی در امر مبارزه با آفات در بخش باغی و زراعی استان ایجاد خواهد نمود و این روش ، به صورت پایلوت در کنترل آفت خوشه خوار انگور در استان بکار گیری و به اجرا درآمده است.

ایرانیفام همچنین از اجرای طرح کنترل آفت کرم خراط به روش "mass traping"در استان به منظور دستیابی به بهترین روش مبارزه غیر شیمیایی با این آفت خبر داده و افزود: در این عملیات ،که در سطح 50 هکتار از باغات شهرستان های اسکو و اهر انجام می پذیرد، کارایی فرمونهای پروانه زنبور مانند و فرمونهای کرم خراط بومی کشورهای کاستاریکا و انگلیس مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و با دستیابی به پیش بینی های انجام شده،این روش در تمامی شهرستان ها می تواند به اجرا در آید.

وی از توسعه پوشش نایلونی موسوم به"soil solarization"جهت ضد عفونی خاک ، به منظور جلوگیری از بیماری پوسیدگی طبق پیاز در مزارع زیر کشت این محصول در استان خبر داد و افزود: استفاده از این روش در مویستان ها نیز، جهت کنترل زنجره مو و علف های هرز موثر و در کاهش هزینه های آبیاری و بیل کاری، مفید و چشمگیر خواهد بود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان اظهار امیدواری نمود: با تسریع در استفاده از دانش کارآمد روز توسط بهره برداران در بخش کشاورزی، توان برنامه ریزان در ارائه برنامه های اجرائی در تولید محصول سالم افزایش یابد./س
برچسب ها: تولید ، محصول ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.