بير جند

اسلامیه شهری در مسیر جاده مهم ترانزیتی شمال شرق ایران

باغ شهر اسلامیه در مسیر شاهراه اصلی و جاده مهم ترانزیتی شمال شرق ایران و کشورهای آسیای میانه به مرکز بنادر جنوبی ایران و هفت استان جنوبی کشور قرار دارد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، از فردوس، باغ شهر اسلامیه در شمال غربی استان خراسان جنوبی و در بخش مرکزی و پنج کیلومتری شمال شرقی شهرستان فردوس واقع شده است.

شهر فعلی اسلامیه قبل از سال 1347 به عنوان باغات فردوس محسوب می‌شد و تعدادی از اهالی فردوس که دارای باغ و یا زمین کشاورزی بودند به این مکان رفت و آمد داشتند و عده‌ای نیز از این شهر به عنوان ییلاق و قشلاق استفاده می‌کردند.

پس از زلزله سال 47 و ویرانی شهر فردوس، سکونت رسمی مردم در اسلامیه آغاز شد به طوری که عده‌ای از اهالی فردوس به اسلامیه که در حقیقت باغات و اراضی خودشان بود، روی آوردند.

از آن زمان اسلامیه به عنوان شهر رسمیت یافت و پس از تأسیس شهرداری در سال 1354 به عنوان یک نقطه شهری در شهرستان فردوس تعیین شد.

وجه تسمیه اسلامیه به دلیل وجود اعتقادات مذهبی و پایبندی مردم به رعایت احکام اسلامی و امور شرعی بود؛ به طوری که شهر اسلامیه در دوران دفاع مقدس 35 شهید و تعدادی جانباز و آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

بافت فیزیکی شهر اسلامیه ترکیبی از باغات، مزارع و واحدهای مسکونی و همچنین محدوده خدماتی 720 هکتاری است.

باغ شهر اسلامیه دارای دو نوع جمعیت ثابت و متغیر است که جمعیت ثابت آن بر اساس سرشماری سال 85 حدود 5 هزار و 300 نفر است ولی به دلیل وجود باغات و آب و هوای بسیار مناسب در بهار جمعیت این شهر به دو برابر افزایش می‌یابد چرا که تعدادی از مردم که دارای باغ هستند شش ماه اول سال را در اسلامیه و شش ماه دوم را در سایر نقاط اطراف زندگی می‌کنند.

مهم‌ترین محصولات باغی و زراعی اسلامیه انار و زعفران است که این دو محصول از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و به کشورهای خارجی و آسیای میانه صادر می‌شود.

از ویژگی‌های ممتاز اسلامیه قرار گرفتن در مسیر شاهراه اصلی و جاده مهم ترانزیتی شمال شرق ایران و کشورهای آسیای میانه به مرکز بنادر جنوبی ایران و هفت استان جنوبی کشور است که این امر سبب شده تا روزانه تعداد زیادی خودروی سبک و سنگین از داخل باغ شهر اسلامیه عبور کند./ج1

برچسب ها: ترانزیتی ، اسلامیه ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.