مالیات جایزه زوری صلح نوبل، گلوگیر "شیرین" شد

بر طبق اعلام وزارت علوم، جایزه صلح نوبل به هیچ وجه یك جایزه علمی محسوب نمی شود و كسانی كه از این بنیاد سیاسی درآمدهایی را در زمینه صلح و برخی زمینه های غیر علمی دیگر كسب می كنند باید مالیات آن را به كشور بپردازند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از سیر نیوز شیرین عبادی برنده زوری جایزه صلح نوبل در ازای دریافت این جایزه در سال 82، یك میلیون و دویست هزار دلار پول دریافت كرده است اما همچنان از پرداخت مالیات فرار می کند. بر طبق اعلام وزارت علوم، جایزه صلح نوبل به هیچ وجه یك جایزه علمی محسوب نمی شود و كسانی كه از این بنیاد سیاسی درآمدهایی را در زمینه صلح و برخی زمینه های غیر علمی دیگر كسب می كنند باید مالیات آن را به كشور بپردازند.
اما وی از چند سال قبل و پس از دریافت پول های اشاره شده، به وظیفه شهروندی خود برای ارائه اظهارنامه مالیاتی عمل نكرده و لذا پیگیری این مسئله در دستور كار اداره امور مالیاتی قرار می گیرد.
عبادی همچنین پس از دریافت پول از بنیاد نوبل، تعدادی سخنرانی نیز در خارج از كشور داشته است كه مابه ازای تمام آنها پول دریافت كرده و البته هیچ مالیاتی نیز در قبال آنها پرداخت نكرده است. این در حالیست که جوایز نوبل حتی در كشور آمریكا نیز مشمول پرداخت مالیات است.
وی برای فرار از مالیات با استخدام چندین وكیل، تلاش كرد تا با طرح بهانه علمی بودن جایزه صلح بنیاد نوبل، از پرداخت مالیات استنكاف كند اما با اعلام نظر نهایی اداره كل حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر غیر علمی بودن جایزه صلح، هم اكنون، برای پرداخت مالیات تحت تعقیب قرار گرفته است.
بر اساس گزارش های موجود، با توجه به اصرار عبادی بر عدم پرداخت حقوق دولت، انجام اقدامات اجرایی در دستور كار قرار گرفته و پرونده او در اداره كل وصول و اجرای امور مالیاتی شهر تهران تشكیل شده است و در همین راستا، دو فقره از املاك متعلق به عبادی شناسایی و نسبت به توقیف و فروش آنها به نفع دولت اقدام شده است.
درباره طولانی شدن رسیدگی به پرونده مالیاتی وی نیز گفته می شود كه علت اول، تلاش های وی برای دور زدن قانون پرداخت مالیات بوده و علت دوم نیز پیگیری های اداره مالیات در زمینه سایر پول هایی بوده كه عبادی در خارج از كشور دریافت كرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.