ارزيابي شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور از برگزاري جشنواره فيلم ويديويي تهران؛

جشنواره ويديويي در گام اول موفق بود

جواد شمقدري گفت: دیدن جزیره ابوموسی برای هنرمندان و سینماگران فرصت خیلی خوب و طلایی بود. در مجموع جشنواره خیلی شرایط خوبی داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «جواد شمقدری» رئیس سازمان سینمایی کشور و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران در مورد دستاوردهای این جشنوار گفت: این جشنواره به نظر من در گام اول موفق بود، همین که هنرمندان بخش ویدئویی اعم از؛ تهیه‌کننده‌گان، کارگردانان، بازیگران، فیلمنامه‌نویسان و دیگر عوامل این گونه فیلم‌ها متوجه شدند که ساخت فیلم ویدئویی به آن توجه و ارجگذاری می‌شود و حتی در یک ترکیب داوری بسیار حرفه‌ای و سطح بالا، آثار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و یک جشنواره‌ای با افتتاحیه و اختتامیه باشکوهی برگزار می‌شود همه اینها قوت قلبی است برای فیلم‌سازانی که در این عرصه کار می‌کنند. وقتی که ما بیش از 400 کارگردان فعال در زمینه ویدئو داریم نمی‌شود همه اینها بیایند و فیلم سینمایی بسازند.
وی در مورد گرایش فیلم‌سازان به ساخت فیلم‌های سینمایی گفت: به جهت این‌که فکر می‌کنند شأنیت و جایگاه فیلم سینمایی مثلا بالاست و فیلم ویدئویی خیلی قابل توجه نیست. ما لازم است که نگاه ارزشی و توجه‌مان را به سمت فیلم‌های ویدئویی تغییر بدهیم؛ البته سینما همیشه جایگاه خودش را دارد اما بدانیم فیلم ویدئویی که وارد شبکه خانگی می‌شود آنهم حاوی ارزش‌های خودش است، بخصوص وقتی که مخاطب انبوه دارد. این جشنواره اولین دستاوردش این است که جریان فیلم‌سازی در عرصه ویدئویی و نمایش خانگی با رونق، کیفیت و جدیت بیشتر، مورد توجه همه دست‌اندرکاران این عرصه قرار خواهد گرفت.
وي افزود: در یک عرصه‌ای که خیلی از فیلم‌سازان، دنبال خیلی از ویژگی‌هایی که در حوزه سینما وجود دارد، مثل: شهرت، منافع اقتصادی و چیزهای دیگر می‌روند؛ جوانان در یک فضای خیلی خود جوش و خلاقانه آمدند، فیلم ساختند و کارشان دیده شد، به نظر من اینها برای سینمای حرفه‌ای ما در حوزه فیلم 35 سرمایه‌های مهمی می‌شوند. ضمن این‌که ما به سمتی می‌رویم که حوزه سینمای خانگی و سینمای ویدئویی را خیلی متفاوت نبینیم و هر هنرمندی در هر بخشی وقتی که جلوه می‌کند می‌تواند در بخش دیگری هم فعال باشد.             
شمقدري در مورد برگزاری این جشنواره در جزیره ابوموسی گفت: این جشنواره با حضور تعدادی زیادی از سینماگران ایران زمین به‌صورت باشکوه، ساده، با صفا و صمیمی در جزیره ابوموسی برگزار شد، البته جمع خیلی خوبی از فیلم‌سازان ایران و کسانی که در ساخت فیلم ویدئویی کار کرده‌اند؛ شامل حدود 70 نفر در این سفر حضور داشتند و در خود جزیره هم مردم، خیلی خوب استقبال کردند و مسئولین این شهر نیز به خوبی همراهی و حمایت کردند. مراسم اختتامیه با یک شور و شوق خیلی خوبی برگزار شد. اما فضا، بسیار فضای ساده و صمیمی بود و این خود لطافت و ملاحتی به این مراسم بخشید.        
وی همچنین گفت: اتفاق خوبی که در این مراسم افتاد این بود که از خانواده دو شهید بزرگوار و خاص ما در خلیج فارس تقدیر کردیم که در خلیج فارس در مصاف با ناوها و هلیکوپترهای آمریکایی جنگیده بودند و قهرمانانه توانسته بودند ضربه‌ای به دشمن بزنند و یکی از هلیکوپترهای آمریکایی را ساقط کنند و خودشان هم به شهادت رسیدند. در این مراسم از خانواده این دو شهید تقدیر شد که به نظر من، اتفاق مبارکی بود به‌خصوص مراسم در روزی برگزار می‌شد که روز میلاد مظهر وفا و فداکاری حضرت عباس (ع) بود. به هر حال در این مراسم ادای دینی به این دو شهید و خانواده محترم آنها و همچنین یک جانباز شد.
وی در ادامه اظهار داشت: همچنین از همه کسانی که در جزیره در حال تلاش و فعالیت هستند نیز تقدیر شد. به نظر من اینها کسانی هستند که الان در نقطه دوری مثل جزیره ابوموسی در این گرما و در این فضای کوچک مانده‌اند و کار می‌کنند و مسئولیت‌ها را به عهده دارند کار اینها کمتر از مجاهدتهای عزیزان ما در دوران دفاع مقدس نیست؛ به نوعی اینها هم، پاسدار حریم، هویت، فرهنگ و مرزهای کشور هستند و بایستی از آنها هم تقدیر می‌شد.
رئیس سازمان سینمایی کشور در مورد داوری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران در جزیره ابوموسی گفت: جالب است به داوری این جشنواره که توسط فیلم‌سازان جوان و بومی منطقه انجام شده بود اشاره کنیم، که خود این داوری دو وجه داشت؛ بخشی از جوایز، دقیقاً با جوایزی که در تهران داوران به برگزیدگان داده بودند، مطابقت داشت. و بخشی از جوایز اتفاقا وقتی که ارائه شد، بقیه انگار یک احساس آرامش بیشتری کردند. چون مشخص شد داوران در تهران وقتی که می‌خواستند رأی را بدهند بین دو نفر، که خیلی شرایط کار به هم نزدیک بوده، با دلخوری یا ناراحتی مجبور شدند یکی را کنار بگذارند و به دیگری جایزه بدهند و آن نفری که در تهران مجبور شده بودند به اجبار آن را کنار بگذارند؛ اتفاقاً در ابوموسی این جایزه را گرفت. خیلی جالب بود یعنی یک جوری این دو نوع داوری کار همدیگر را تکمیل کردند.          
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد حضور تعدادی از سینماگران ایرانی در جزیره ابوموسی گفت: به نظرم، دیدن جزیره ابوموسی برای هنرمندان و سینماگران فرصت خیلی خوب و طلایی بود. ابوموسی یک جزیره ویژه‌ای است به هر حال، در قلب و اعماق خلیج فارس و در میانه تنگه هرمز یک جزیره زیبایی که ساحل زیبایی دارد؛ به طوری که در کنار ساحل، شبیه آکواریوم می‌توان انواع ماهیها را دید. در مجموع جشنواره خیلی شرایط خوبی داشت. الحمدالله به نظر می‌رسد که فیلم‌سازان هم از این سفر خیلی راضی و خشنود هستند.     
جواد شمقدري در مورد جایگاه خلیج فارس در آثار سینمایی ایران گفت: اینکه بچه‌ها بیایند از نزدیک موقعیت استراتژیک جزیره ابوموسی را ببینند و تلاش‌هایی که برای آبادانی و حفظ این جزیره می‌شود. این ها خُب یک نوع حس غیرت و قدردانی را در ذهن و احساس هنرمند ما برمی‌انگیزاند. و خود این، دغدغه‌ای می‌شود که او هم کاری بکند. کما این‌که در این سفر هم، دو سه تا از این فیلم‌سازان با فرماندار این جزیره صحبت کردند که چگونه می‌شود که مثلا فیلمی با موضوعیت و مباحث خلیج فارس بسازند یا هماهنگی‌هایی هم در این زمینه انجام دهند. این گونه سفرها این انگیزه را ایجاد می‌کند که نسبت به موضوعی مثل خلیج فارس، یک تلاش و فعالیتی صورت گیرد و در عرصه سینما هم کار قابل توجهی شکل بگیرد.
وی در مورد برگزاری دیگر جشنواره‌های سراسری سینمایی در جای جای ایران زمین گفت: سیاستهای ما از روز اول این بود که بخشی از فرصتها، برنامه‌ها و اعتبارات را اگر بشود به شهرستانها هم منتقل کنیم. و شهرستانها و مراکز مختلف کشور را منهای تهران در اتفاقات و رویدادهای سینمایی کشور سهیم کنیم. به عنوان یک گام در مرحله اول جشنواره فیلم ویدئویی پیش‌بینی و خوشبختانه اجرا هم شد. اینکه در دوره‌های بعد، همین اتفاق در جشنواره دوم و سوم هم بیفتد این احتمال وجود دارد.
«جواد شمقدری» رئیس سازمان سینمایی کشور و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: ما این اتفاقات را ارزیابی می‌کنیم و اگر که جمع‌بندی به این نتیجه رسید، شاید این را قطعی کنیم که این جشنواره همزمان در ابوموسی هم هر دوره‌اش برگزار شود. برای دیگر مناطق کشور هم این نوع برنامه‌ریزی را خواهیم داشت که جشنواره‌های دیگرمان هم یک جورهایی به دلایل و برنامه‌ریزی‌هایی در دیگر مراکز استان، شهرستانها و مناطق دورافتاده کشور هم محقق بشود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار