در هفته گذشته رخ داد؛

افت طلا در بازارهاي جهاني، رشد طلا در بازار داخل

در حالي كه روند بازار طلاي داخل در هفته گذشته در سايه دلار به شدت افزايشي بود، در بازارهاي جهاني بهاي طلا با نوسان به سوي افت بيشتر قيمت پيش رفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در هفته قبل طلا در بازار داخل به كسب ركوردهاي سابق پرداخت و بهاي هر مثقال با افزايش كم سابقه 30 هزارتوماني از سطح 303 هزار و 900 تومان به 334 هزار و 300 تومان رسيد.
بنابراين گزارش در روز شنبه قيمت جهاني طلا با كاهش 3.5 درصدي بر روي 1573 دلار و 29 سنت بسته شد كه از دلايل كاهش بهاي طلا و رسيدن آن به اين سطح تشديد بحران بدهي ها در اروپا و افت رتبه اعتباري 15 بانك بزرگ دنيا از آمريكا و اروپا بود.
در اين روز بازار داخل در واكنش به افت بهاي جهاني طلا ابتدا قيمت را كاهش داد ولي در مقابل رشد چشمگير دلار و رسيدن آن به سطح 1879 تومان، بازار داخل به افزايش قيمت ها پرداخت و هر مثقال را به 306 هزار و 700 تومان رساند كه اين روند در روز يكشنبه ادامه و بهاي هر مثقال طلا به 314 هزارتومان رسيد اما در غروب روز يكشنبه جهت بازار تغيير كرد و قيمت ها كاهش يافت.
بنابراين گزارش در روز دوشنبه افت 2 دلار و 29 سنتي بهاي جهاني طلا در كنار كاهش ارزش دلار داخل بهاي هر مثقال را با افت به 309 هزارتومان و هر گرم طلا را به 71 هزار و 330 تومان رساند.
اين گزارش مي افزايد: در روز سه شنبه بهاي هر اونس طلا با افزايش نگراني سرمايه داران نسبت به عدم نتيجه دهي جلسه رهبران اروپايي با افزايش به سطح 1586 دلار و 20 سنت رسيد كه در اين روز بازار داخل با رشد مجدد دلار بعد از وقفه اي يك روزه دوباره به مسير افزايشي برگشت و تا سطح 314 هزارتومان پيش رفت كه نسبت به روز قبل 5 هزارتومان افزايش بها داشت، هر گرم طلاي 18 عيار هم به 72 هزار و 490 تومان رسيد.
برپايه اين گزارش در روز چهارشنبه اونس جهاني با ادامه نگراني سرمايه داران نسبت به جلسه رهبران اروپايي و افزايش ارزش دلار جهاني با كاهش روبرو شد و تا قيمت 1569 دلار تا غروب پايين رفت، اما بازار طلاي تهران همراستا با دلار داخل قيمت ها را افزايش داد و هر مثقال را با بهاي 318 هزار و 200 تومان به فروش رساند.
هر گرم طلاي 18 عيار هم بر روي نرخ 73 هزار و 450 تومان قرار گرفت.
اين گزارش حاكيست در روز پنجشنبه بهاي طلا در سطح جهاني با رشد دلار و افزايش نرخ بيكاري در آلمان با كاهش روبرو شد و به 1567 دلار در هر اونس رسيد،‌ بازار داخل در اين روز در مقابل رشد قابل توجه دلار و عبور آن از سطح 2000 تومان بي توجه به افت بهاي جهاني طلا، بهاي طلا را با افزايش چشمگير به 334 هزار و 300 تومان رساند كه نسبت به روز قبل 16 هزار و 100 تومان افزايش داشت.
شايان ذكر است: اونس جهاني تحت فشار بحران بدهي ها در اروپا و افزايش دلار و ركود اقتصادي در جهان با كاهش شديد تقاضا مواجه شده است و بازارهاي جهاني طلا در روزهاي اخير شاهد ركود شديد در معاملات هستند.
گفتني است: روز جمعه بازار جهاني طلا با رشد مواجه شد و هر اونس طلا دوباره به كانال قيمتي 1600 دلار وارد شد و نهايتا بر روي رقم 1599 دلار و 20 سنت تثبيت شد./عب
برچسب ها: بازار ، طلا ، دلار ، سکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.