روزنامه ايتاليايي:

افزايش واردات نفت ايتاليا از ايران عليرغم تحريم ها

يک روزنامه ايتاليايي نوشت با وجود اعمال تحريم هاي نفتي عليه ايران، ‌ايتاليا نفت بيشتري از اين کشور وارد کرده است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از يک روزنامه ايتاليايي ، شمارش معکوس به پايان رسيده است و فردا يکشنبه اول ماه جولاي امسال،‌ تحريم هاي اروپايي عليه واردات نفت از ايران به مرحله اجرا در خواهند آمد.

شرکت هاي بيمه نفتي در بازار لندن که نود و پنج درصد  از حمل و نقل نفت دنيا را در برابر حوادث مختلف بيمه مي کنند، از بيمه کردن محموله هاي نفتي ايران خودداري خواهند کرد.
چند روز ديگر نيز دور جديدي از تحريم هاي آمريکا عليه ايران بمنظور متقاعد کردن اين کشور به متوقف کردن برنامه هسته اي جنجال برانگيز اش اعمال خواهند شد.

بدين ترتيب،‌ واردات نفت از ايران همواره مشکل تر خواهد شد.
تعداد زيادي از بيست وهفت کشور عضو اتحاديه اروپا که در سال 2011 ميلادي در هر روز حدود پانصد هزار بشکه نفت يعني بيش از بيست درصد از صادرات نفت ايران را وارد مي کردند، از قبل خريد فصل پائيز خود را کاهش داده اند اما اين کاهش واردات نفت از ايران شامل کشورهايي که از نظر تامين انرژي بيش از ديگر کشورها به ايران وابسته اند، نيست: در سال  2011 ميلادي يونان سي درصد، ‌اسپانيا بيش از پانزده درصد و ايتاليا سيزده مميز سه دهم درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران تامين کرده است. 

اما يونان و اسپانيا از ماه مارس امسال واردات نفت خود از ايران را بشدت کاهش داده اند، ايتاليا دست به اين اقدام نزده است. واردات نفت اسپانيا از ايران در ماه آوريل کمتر از چهار درصد بوده است اما براي ايتاليا اينچنين نبوده است.

تازه ترين آمارهاي اتحاديه نفتي ايتاليا حاکي از افزايش حدود پنج درصدي واردات نفت ايتاليا از ايران در ماه مارس امسال بوده اند بطوريکه در اين ماه،‌ واردات نفت ايتاليا از ايران به چهارصد و بيست و يک هزار تن رسيده است.

در ماه آوريل امسال نيز واردات نفت ايتاليا از ايران رشد قابل توجهي داشته و با رشدي حدود سي درصدي به پانصد و چهل و هشت هزار تن رسيده است. به عبارتي ايتاليا امسال سيزده مميز چهار دهم درصد از نفت مورد نياز خود را از ايران تامين کرده است که اين ميزان برابر ميزان واردات نفت ايتاليا از ايران در سال 2011 ميلادي است.

آمارهاي واردات نفت ايتاليا از ايران در ماه مارس امسال هنوز منتشر نشده اند،‌ اما يک منبع صنعت نفت ايتاليا اعلام کرده است دست کم دو پالايشگاه نفتي ايتاليا به خريد نفت از ايران ادامه داده اند که يکي از آنها خريد دو محموله نفتي از ايران سفارش داده است. 

شرکت نفت و گاز ايتاليا اني که اعتباري نفتي در نزد ايران داشت، پس از اجرايي شدن تحريم هاي نفتي عليه ايران، باز هم اجازه واردات نفت از اين کشور را داشته است. در همين زمينه يکي از مسئولان حوزه نفتي ايتاليا گفت، همه چيز تحت کنترل است، خريد نفت ايران تا زمانيکه جايگزيني براي آن پيدا نشده،‌ ادامه خواهد يافت اما به تحريم ها نيز احترام خواهيم گذاشت. پالايشگاه ها نيز تقويت شده اند.

اين مسئول نفتي گفت، تا اندازه اي که من مي دانم، مشکل جايگزيني وجود ندارد. پالايشگاه هاي نفتي ايتاليا در حال خريداري کردن نفت زياد از عربستان سعودي،‌ روسيه و عراق هستند اما نه ارزان قيمت. قيمت نفت در بازار خريد فوري نيز بسيار بالا است.

اين روزنامه نوشت، تحريم هاي آمريکا، بازهم تاثير بيشتري از خود برجاي خواهند گذاشت زيرا کشورهاي خارج از اتحاديه اروپا که به خريد نفت از ايران ادامه خواهند داد، بايد از اين کسب و کار سود آور با شرکت هاي آمريکايي صرفنظر کنند.

در همين زمينه،‌ کاخ سفيد بمنظور خودداري از ايجاد مشکل هاي فراوان،‌ همچنين براي اقتصاد خودش، يک ليستي از بيست کشور دنيا تهيه کرده است که اين کشورها مي توانند بدون پيروي از تحريم هاي نفتي اعمال شده عليه ايران، حداقل نياز نفتي خود  را براي يک دوره زماني شش ماهه از ايران تامين کنند.

در اين ميان مي توان به چين،‌هند،‌ ژاپن،‌ سنگاپور و ترکيه اشاره کرد. ژاپن از قبل در مقايسه با ماه مي امسال چهل و شش درصد و سنگاپور و ترکيه نيز در مقايسه با ماه مي امسال، سي و پنج درصد از واردات نفت ايران را کاهش داده اند. ديگر کشورها همانند کره جنوبي نيز تصميم گرفته اند واردات نفت از ايران را متوقف کنند.

اين روزنامه در ادامه با اشاره به سقوط صادارت نفت ايران نوشت، اعمال تحريم هاي نفتي عليه ايران از قبل ضربه اي سخت به صندوق (ارزي) ايران وارد کرده است. کشوري که از وابستگي به نفت رنج مي برد.

ايران هشتاد درصد از درآمد خود را از بخش صادرات نفت تامين مي کند. از ماه مي امسال فروش نفت ايران به عنوان سومين کشور صادر کننده نفت در دنيا،‌از دو ميليون و پانصد هزار بشکه در هر روز در سال 2011 ميلادي به يک ميليون و پانصد هزار بشکه، در هر روز کاهش يافته است. آسيبي که تا کنون سي ودو ميليارد دلار به ضرر ايران بوده است.
در همين زمينه،‌ لئو درولاس رئيس مرکز اقتصادي مطالعات انرژي جهاني در لندن گفت، در دنيا نبايد مشکل عرضه وجود داشته باشد.

به لطف کشورهاي توليد کننده نفت عضو اوپک،‌ شکاف ايران پر خواهد شد. اين روزنامه در پايان با اشاره به راه هاي دور زدن تحريم ها از سوي ايران،‌ نوشت، ايران براي دور زدن تحريم ها همه تلاش خود را بکار گرفته است:‌ براي کشورهايي که قصد ادامه خريد نفت از ايران را دارند، اين کشور اقدام به ايجاد بيمه هاي دولتي جديدي کرده است. علاوه بر اين، ايران اقدام به تغيير نام و رنگ برخي از تانکرهاي نفتي خود کرده است.

با هند نيز توافق کرده است بجاي دلار با روپيه واحد پول هند معامله کند.

ايران معامله پاياپاي نفت در برابر غلات را نيز انجام مي دهد.در همين زمينه، درولاس گفت، اين دورزدن ها فقط در بخش هايي کارساز خواهند بود. هر تحريمي بطور کامل قابل اجرا نيست. در هر حال ايران بايد به صادرات يک ميليون و سيصد هزار بشکه در هر روز ادامه دهد اما اين تحريم ها بسيار قوي تر از تحريم هاي قبلي هستند. اين بار ايران بازنده واقعي است.
برچسب ها: تحریم ، ایران ، ایتالیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار