تاكنون؛

به دنيا آمدن 5 ميليون كودك از طريق لقاح مصنوعي

از آغاز به کارگيري روش لقاح مصنوعي در آزمايشگاه، تاکنون پنج ميليون نوزاد از اين طريق پا به عرصه وجود گذاشته اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، پس از آن که لوييز براون به عنوان نخستين جنين تشکيل شده از لقاح مصنوعي در آزمايشگاه - موسوم به "آي وي اف" - در انگليس به دنيا آمد، سي و چهار سال مي گذرد.
 
انجمن توليد مثل و رويان شناسي انساني اروپا در گزارش اخير خود که در کنفرانس رويان شناسي استانبول ارائه شد، از فراگير شدن روش هاي مبتني بر لقاح در لوله آزمايشگاهي در سطح جهان خبر داد.
 
بنابراين گزارش، از سال هزار و نهصد و هفتاد و هشت، سالي که براي نخستين بار به ابتکار دکتر رابرت ادواردز، نوزادي که جنين آن با روش لقاح مصنوعي، موسوم به آي وي اف، تشکيل شده بود، پا به دنيا گذاشت، سالانه نزديک به سيصد و پنجاه هزار نوزاد از اين روش به دنيا مي آيند.
 
اين رقم نشان مي دهد سه دهم درصد از يکصد و سي ميليون کودکي که هر ساله در نقاط مختلف جهان به دنيا مي آيند، حاصل لقاح مصنوعي هستند.
 
بر اساس اين گزارش، آماري که از آغاز اجرايي شدن آي وي اف تا سال دو هزار و هشت به دست آمده با در نظر گرفتن براوردي از سالهاي دو هزار و نه تا دو هزار و دوازده نشان مي دهد ابداع شيوه آي وي اف باعث به دنيا آمدن نزديک به پنج ميليون نوزاد در سي و چهار سال گذشته شده است.
 
لقاح در لوله آزمايش يا آي‌وي‌اف (in vitro fertilization) روشي است که در آن سلول‌هاي تخمک را در شرايط آزمايشگاهي با اسپرم بارور مي‌کنند و يک يا چند سلول تخم به دست آمده را پس از گذشت چند مرحله تقسيم سلولي، در رحم قرار مي‌دهند تا روند رشد جنين به طور طبيعي ادامه پيدا کند.
 
لقاح مصنوعي به روش‌هاي مختلفي انجام مي‌شود و ميزان موفقيت آن به عوامل مختلفي وابسته ‌است که سن والدين و ميزان سلامت آنها در توليد مثل را از آن جمله مي توان نام برد.
 
در آغاز، توليد مثل آزمايشگاهي با مباحث و انتقادهاي بسياري روبرو شد؛ اما به مرور زمان اين روش به يکي از روشهاي مفيد و کارامد در درمان نازايي بسياري از زوجها در جهان تبديل شد.
 
روشهاي مورد استفاده در آي وي اف کم کم بهبود يافته و فناوري هاي جديد در آن به کار رفت؛ تلاشي که به افزايش باروري هاي ناشي از آي وي اف منجر شد.
 
به گفته دکتر سايمون فيشل، متخصص انگليسي در درمان نازايي، عبور از مرز پنج ميليون نوزاد آزمايشگاهي نشان مي دهد گامهايي که در راستاي جنبه هاي اخلاقي و قانوني و نيز عرف جامعه بر داشته شده ، موفقيت آميز بوده است.
 
از سوي ديگر آمارهاي ارائه شده در کنفرانس استانبول نشان مي دهد سالانه نزديک به يک ميليون و پانصد هزار کودک با استفاده از شيوه هاي مختلف لقاح مصنوعي در جهان به دنيا مي آيند. اين شيوه ها علاوه بر آي وي اف، شامل تزريق مستقيم اسپرماتوزوئيد در سلول تخمک بارور نشده - موسوم به آي سي اس آي - نيز مي شود. يک سوم از موارد باروري با روشهاي آزمايشگاهي در کشورهاي اروپايي صورت مي گيرد.
 
ميزان موفقيت آميز بودن لقاح هاي مصنوعي نيز در سالهاي اخير رو به فزوني گذاشته است؛ به طوري که در حال حاضر لقاح هاي مصنوعي موفقيت آميز سي و دو درصد از ميزان کل روشهاي مبتني بر انتقال جنين را تشکيل مي دهد.
 
انجمن توليد مثل و رويان شناسي انساني اروپا در گزارش خود همچنين از تلاشهاي متخصصان درمان ناباروري براي کاهش تعداد موارد چند قلوزايي خبر داد، تلاشي که بر کاشت ميزان کمتري از تخمک هاي بارور شده در رحم مبتني است. به طوري که تعداد تولدهاي سه قلو به بيش از يک درصد و ميزان تولدهاي دو قلو به کمتر از بيست درصد رسيده است./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار